Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 5 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Agus Basukesti
"ABSTRACT
Tantangan utama pengembangan pesawat tanpa awak saat ini adalah daya jelajah dari pesawat tanpa awak. Salah satu penyebab terbatasnya daya jelajah adalah lemahnya sistem komunikasi antara pesawat dan ground station. dalam pennelitian ini dirancang sistem downlink data yang di integrasikan dengan kendali adaptif seingga dapat menambah daya jelajah dari pesawat tanpa awak. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode eksperimen untuk mendapatkan rancangan dan pilot plan sistem downlink data yang dikombinasikan dengan kendali adaptif sehingga ercipta perangkat downlink data cerdas yang dapat meningkatkan daya jelajah pesawat tanpa awak. Dari penelitian in didapatkan bahwa kalman Filter merupakan algoritma terbaik yang digunakan dalam mendesain sebuah sistem downlink adaptif."
Yogyakarta: Pusat Penelitian dan Pengabdian pada Masyarakat (P3M) STTA, 2017
623 JIA 9:2 (2017)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Naufan Raharya
"[Tesis ini membuat model kompatibilitas atau frequency sharing antara Unmanned Aircraft System (UAS) dan Fixed Service (FS). UAS adalah sistem pesawat tanpa awak yang terdiri dari pengendali dan wahana udara yang dikendalikan. UAS memiliki kondisi BLOS dan LOS. FS adalah sistem komunikasi terrestrial antar dua titik di permukaan Bumi. Kompatibilitas antara FS dan UAS dimodelkan dengan interferensi antara dua sistem tersebut. Skenario interferensi tersebut diamati ketika UAV (Unmanned Aerial Vehicle) atau UA (Unmanned Aircraft), wahana udara yang dikendalikan, berada dalam kondisi BLOS dan terbang diantara sistem FS. Skenario interferensi ini terdapat dua macam, yaitu interferensi dari UAV ke FS dan interferensi dari FS ke UAV. Kompatibilitas antara FS dan UAS yang direpresentasikan oleh UAV dibutuhkan untuk mendukung operasi BLOS. BLOS (Beyond Line of Sight) diperlukan karena sinyal dari UACS (Stasiun Pengendali Pesawat tanpa Awak) memiliki keterbatasan dalam kondisi LOS (Line of Sight). Keputusan akhir dalam penetapan pita frekuensi untuk UAS ditentukan pada WRC-15 di tahun 2015. Spektrum BLOS direncanakan dengan memanfaatkan pita frekuensi dari FSS (Fixed Satellite Service). Hal ini berarti bahwa UAS akan menggunakan satelit sebagai sarana sistem kendali dalam kondisi BLOS. Masalah utama dari penyebaran UA (Unmanned Aircraft) atau UAV (Unmanned Aerial Vehicle) adalah kompatibilitas dengan sistem yang incumbent. Alokasi spektrum FSS di region 3 ITU (Asia dan Oceania) berada di pita frekuensi 12,2- 12,5 GHz. Frekuensi ini terbagi dengan sistem FS (Fixed Service). Simulasi dilakukan untuk menyelidiki interferensi dari emisi pengirim FS ke penerima UAV. Hasil simulasi menunjukkan bahwa interferensi dari FS ke UAV dan sebaliknya (vice versa) tidak melewati batas (threshold). Implikasinya frekuensi 12,2-12,5 GHz aman digunakan untuk UAV.;This thesis creates the compatibility model or frequency sharing between Unmanned Aircraft System (UAS) and Fixed Service (FS). UAS is a unmanned aerial vehicle system that consists of the control station and the controlled vehicle (UAV or UA). UAS has BLOS and LOS condition. FS is the terrestrial communication system between two points or more on the earth surface. The compatibility between FS and UAS is modeled by the interference between those two systems. The interference path is observed when the UAV (Unmanned Aircraft Vehicle), the controlled vehicle, has been in BLOS condition and flies above the FS tower. The interference scenario in this thesis has two conditions, the interference from UAV to FS and the interference from FS to UAV. The Compatibility of FS and UAS (represented by UAV) is required to support BLOS (Beyond Line of Sight). The BLOS condition is required since the signal is often bounded in LOS condition. The final decision in the establishment of UAS frequency band is determined in WRC (World Radiocommunication Conferece)-15 in 2015. The BLOS spectrum is planned to use FSS (Fixed Satellite Service) frequency band. The main problem of the unmanned aircraft (UA) or unmanned aerial vehicle (UAV) deployment is the compatibility with the incumbent system. The allocation of FSS spectrum in the region 3 (Asia and Oceania Region) is in the band 12.2- 12.5 GHz. This frequency band is shared with the frequency of FS (Fixed Service). The simulation is conducted to investigate the interference from the FS emission into the UAV receiver. The results of simulation present that the interference from the FS to UAV and vice versa will be harmless as it does not exceed specific threshold. This suggests that the 12,2-12,5 GHz frequency band is safe for UAS Application, This thesis creates the compatibility model or frequency sharing between Unmanned Aircraft System (UAS) and Fixed Service (FS). UAS is a unmanned aerial vehicle system that consists of the control station and the controlled vehicle (UAV or UA). UAS has BLOS and LOS condition. FS is the terrestrial communication system between two points or more on the earth surface. The compatibility between FS and UAS is modeled by the interference between those two systems. The interference path is observed when the UAV (Unmanned Aircraft Vehicle), the controlled vehicle, has been in BLOS condition and flies above the FS tower. The interference scenario in this thesis has two conditions, the interference from UAV to FS and the interference from FS to UAV. The Compatibility of FS and UAS (represented by UAV) is required to support BLOS (Beyond Line of Sight). The BLOS condition is required since the signal is often bounded in LOS condition. The final decision in the establishment of UAS frequency band is determined in WRC (World Radiocommunication Conferece)-15 in 2015. The BLOS spectrum is planned to use FSS (Fixed Satellite Service) frequency band. The main problem of the unmanned aircraft (UA) or unmanned aerial vehicle (UAV) deployment is the compatibility with the incumbent system. The allocation of FSS spectrum in the region 3 (Asia and Oceania Region) is in the band 12.2- 12.5 GHz. This frequency band is shared with the frequency of FS (Fixed Service). The simulation is conducted to investigate the interference from the FS emission into the UAV receiver. The results of simulation present that the interference from the FS to UAV and vice versa will be harmless as it does not exceed specific threshold. This suggests that the 12,2-12,5 GHz frequency band is safe for UAS Application]"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
T44386
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Muhamad Suharso Nugroho
"ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk melakukan simulasi interferensi dari 2 drone ke
Fixed Service (FS) dengan memperhitungkan faktor redaman hujan, dimana UAS
yang di teliti adalah sistem pesawat tanpa awak dengan kendali satelit dan FS
adalah sistem komunikasi terrestrial di permukaan bumi. Evaluasi kompatibilitas
disini adalah pada penggunaan frekuensi yang sama pada kedua sistem tersebut
yang dimodelkan dengan interferensi antara dua sistem. Dan berdasarkan WRC-
15 (World Radiocommunication, 2015), bahwa salah satu spektrum alokasi
frekuensi untuk Fixed Satellite Service (FSS) di wilayah 3 (Asia dan Oceania)
adalah di frekuensi 12,5-12,75 GHz dimana pita frekuensi ini berbagi dengan
frekuensi FS. Skenario interferensi antara kedua sistem ini diamati pada saat 2-
drone terbang di atas wilayah FS, dan simulasi dilakukan untuk menyelidiki
gangguan dari emisi 2 drone ke penerima FS. Dimana hasil simulasi menunjukkan
bahwa interferensi dari 2 drone tidak melewati batas yang telah ditentukan,
sehingga masih aman bagi drone dan FS.

ABSTRACT
This study aims to evaluate the compatibility of spectrum Unmanned Aircraft
System (UAS) with the number of 2 drone and Fixed Service (FS) with rain
attenuation, which the UAS in the study is the system of unmanned aircraft with
satellite control and FS is a terrestrial communication system on the earth
surface. Evaluation of compatibility here is the use of the same frequency in both
systems, are modeled by interference between the two systems. And by WRC-15
(World Radiocommunication, 2015), that one of the frequency spectrum allocated
for the Fixed Satellite Service (FSS) in region 3 (Asia and Oceania) is in the 12.5
to 12.75 GHz frequency band, which is shared with the frequency FS. Interference
scenario between the two systems is observed during several drones flying over
the area FS, and simulations were carried out to investigate the disturbance of the
emissions of 2 drone to the FS receiver. Wherein the simulation results show that
the interference of drones did not cross the line that has been determined, so it is
still safe for the drones and FS"
2016
T45408
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Danartomo Kusumoaji
"Perkembangan penelitian untuk pesawat tanpa awak mulai banyak dilakukan. Penggunaan pesawat tanpa awak sangat beragam seperti contohnya dari sekedar hobi bermain menerbangkan pesawat tanpa awak dengan menggunakan remote control hingga penggunaan pesawat tanpa awak untuk keperluan fotografi udara. Manfaat atau penggunaan dari pesawat tanpa awak bisa disebut sebagai sebuah misi. Misi dari suatu pesawat menjadi acuan awal untuk melakukan proses perancangan atau desain. Dari misi pesawat tersebut didapatkan sejumlah persyaratan tertentu yang harus bisa dipenuhi oleh desain pesawat itu sendiri.Pada tahap desain konseptual pesawat akan diawali dengan penentuan sejumlah persyaratan yang akan menjadi titik acuan dalam proses tahapan perancangan. Kemudian setelah persyaratan misi pesawat telah ditentukan maka proses selanjutnya adalah penentuan berat pesawat. Dari penentuan berat pesawat ini maka akan didapatkan data awal untuk menentukan luas sayap yang berfungsi untuk dapat menghasilkan gaya angkat. Kemudian akan diperhitungkan juga berapa besar tenaga yang dibutuhkan unutk dapat mendorong pesawat tersebut. Ukuran badan pesawat akan diperhitungkan dengan memperkirakan kebutuhan muatan yang akan dibawa didalam badan pesawat. Dimensi ekor pesawat akan ditentukan dengan memperkirakan besarnya momen yang terjadi untuk mengembalikan sikap pesawat pada posisi semula. Hasil akhir dari desain konseptual adalah sebuah tampilan konsep pesawat dalam tiga tampilan gambar. Dari hasil konsep desain pesawat tanpa awak tersebut selanjutnya akan dilakukan analisis awal yang meliputi pengujian model dalam perangkat lunak XFLR5 dan pengujian model dalam terowongan angin subsonik. Dari hasil pengujian adalah pemenuhan terhadap persyaratan prestasi terbang yang pada fase jarak take off, rate of climb,jarak landing dan jarak tempuh terbang sudah dapat memenuhi persyaratan misi yang telah ditentukan namun untuk prestasi terbang kecepatan stall belum dapat terpenuhi.

Research developments for unmanned aircraft have been made. The use of unmanned aircraft is very diverse as for example from a hobby of flying unmanned aircraft by using the remote control until the use of unmanned aircraft for the purposes of aerial photography. The benefits or use of an unmanned aircraft may be referred to as a mission. The mission of a plane becomes the initial reference for the design or design process. From the mission of the aircraft is obtained a number of certain requirements that must be met by the design of the aircraft itself. In the conceptual design stage the aircraft will begin with the determination of a number of requirements that will be the reference point in the design stage process. Then after the aircraft mission requirements have been determined then the next process is the determination of the aircraft weight. From the determination of this aircraft weight will be obtained preliminary data to determine the area of the wing that serves to produce lift. Then will also be taken into account how much energy needed to be able to push the plane. The size of the fuselage will be calculated by estimating the need for the load to be carried inside the fuselage. The tail dimension of the aircraft will be determined by estimating the magnitude of the moment to restore the aircraft 39 s original position. The final result of the conceptual design is a concept airplane display in three display images. From the results of the draft concept of unmanned aircraft will then be conducted preliminary analysis which includes model testing in XFLR5 software and model testing in subsonic wind tunnel. From the test results is the fulfillment of the requirements of the achievement of the fly in the phase of the distance take off, rate of climb, landing distance and range of flying can meet the requirements of the mission that has been determined but for the achievement of flying stall speed can not be achieved.Keywords conceptual design unmanned aircraft wind tunnel."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2017
T47927
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Aries Asrianto Ramadian
"Unmmaned Aircraft System (UAS) menawarkan efisiensi dan efektivitas untuk aplikasi komersil secara luas. Maraknya penggunaan UAS untuk keperluan komersil membuka peluang bisnis bagi industri untuk memproduksi dan memasarkan produk UAS. Meskipun demikian, penggunaan produk UAS dalam negeri masih tergolong rendah. Pemerintah Indonesia telah menetapkan industri UAS merupakan bagian dari sektor industri penerbangan yang merupakan prioritas nasional. Perkembangan industri dan inovasi teknologi UAS tidak dapat terlepas dari kebijakan yang ditentukan oleh Pemerintah Indonesia kedepannya. Dengan menggunakan metode sistem dinamis, penelitian ini berfokus pada pembuatan model sistem yang merepresentasikan industri UAS di Indonesia untuk memberikan rekomendasi kebijakan teknologi. Model sistem dibuat dalam bentuk model konseptual (diagram sistem) dan model kuantitatif (stock and flow diagram). Model sistem yang dikembangkan dapat memberikan gambaran pengaruh kebijakan Pemerintah Indonesia terhadap perkembangan industri UAS di Indonesia dengan membandingkan output sistem, yang terdiri dari jumlah tipe produk UAS dalam negeri, volume pengguna produk UAS dalam negeri, keuntungan industri UAS, dan jumlah produsen produk UAS dalam negeri. Berdasarkan hasil simulasi model sistem, ketiga kebijakan Pemerintah Indonesia dapat mendorong peningkatan keempat output sistem, akan tetapi kebijakan promosi produk UAS dalam negeri merupakan kebijakan yang paling efektif dalam kondisi business as usual dan berbagai skenario.

Unmanned Aircraft Systems (UAS) offers efficiency and effectiveness for a wide range of commercial applications. The widespread use of UAS for commercial purposes unlocks business opportunities for industries to produce and sell UAS products. Nevertheless, the use of Indonesian made UAS products is still relatively low. The Government of Indonesia determined that the UAS industry is part of the aviation industry sector which belongs to national priority program. The UAS industrial development and technological innovation depend on the policies implemented by the Government of Indonesia ahead. Using system dynamics methods, this study focuses on developing a system model representing the UAS industry in Indonesia in order to provide technology policy recommendations. System model was created in the form of conceptual model (system diagram) and quantitative model (stock and flow diagram). The developed system model is able to give insight related to the government policy influence towards the UAS industrial development by comparing the system output, consisting of domestic product type, domestic product volume, industrial profit, and domestic produt manufacturer. According to the simulation results, the three applicable policies implemented by the Government of Indonesia can increase all system outputs, however, the government promotion policy is the most effective policy in business as usual and in various scenarios."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library