Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 9 dokumen yang sesuai dengan query
cover
New Delhi: Routledge, 2009
194 THE
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Malden: Polity Press, 2016
194 DER
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
"Few thinkers of the latter half of the twentieth century have so profoundly and radically transformed our understanding of writing and literature as Jacques Derrida (1930–2004). Derridian deconstruction remains one of the most powerful intellectual movements of the present century, and Derrida’s own innovative writings on literature and philosophy are crucially relevant for any understanding of the future of literature and literary criticism today. Derrida’s own manner of writing is complex and challenging and has often been misrepresented or misunderstood. In this book, Leslie Hill provides an accessible introduction to Derrida’s writings on literature which presupposes no prior knowledge of Derrida’s work. He explores in detail Derrida’s relationship to literary theory and criticism, and offers close readings of some of Derrida’s best known essays. This introduction will help those coming to Derrida’s work for the first time, and suggests further directions to take in studying this hugely influential thinker."
Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2007
e20393681
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Norris, Christopher
Yogyakarta: Ar-Ruzz, 2006
100 NOR m
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Borradori, Giovanna
Jakarta: Kompas, 2005
303.625 BOR f
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Anindita Fitria Tiffany
"[ABSTRAK
Tulisan ini bertujuan untuk membandingkan kearifan budaya Jawa, yaitu
sikap rila dan nrima dengan salah satu pemikiran filsuf Prancis era
Postmodernisme yakni Jacques Derrida, yaitu le don est impossible.
Perbandingan yang dilakukan akan bersifat deskriptif. Konsep rila dan nrima
akan dibaca melalui pemikiran Derrida yaitu konsep le don est impossible,
demikian juga sebaliknya. Setelah melakukan perbandingan pembacaan,
ditemukan beberapa unsur yang saling berhubungan ataupun bertolak belakang
dari konsep-konsep tersebut.ABSTRACT This paper aims to compare the wisdom of Javanese culture specifically
Rila and Nrima with one thought of French postmodernism philosopher, Jacques
Derrida. One of his interesting ideas is le don est impossible. This text used a
descriptive method. The concept of Rila and Nrima used as material that is read
by Derrida?s concept of le dons est impossible and vice versa. After a reading of
two life stance of Javanese through Derrida's thought, the results can be drawn on
the analysis and conclusions, related or opposite on these concepts.;This paper aims to compare the wisdom of Javanese culture specifically
Rila and Nrima with one thought of French postmodernism philosopher, Jacques
Derrida. One of his interesting ideas is le don est impossible. This text used a
descriptive method. The concept of Rila and Nrima used as material that is read
by Derrida?s concept of le dons est impossible and vice versa. After a reading of
two life stance of Javanese through Derrida's thought, the results can be drawn on
the analysis and conclusions, related or opposite on these concepts., This paper aims to compare the wisdom of Javanese culture specifically
Rila and Nrima with one thought of French postmodernism philosopher, Jacques
Derrida. One of his interesting ideas is le don est impossible. This text used a
descriptive method. The concept of Rila and Nrima used as material that is read
by Derrida’s concept of le dons est impossible and vice versa. After a reading of
two life stance of Javanese through Derrida's thought, the results can be drawn on
the analysis and conclusions, related or opposite on these concepts.]"
Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2015
MK-PDF
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Suhendra
"Riset ini merupakan penelitian atas paradoks dalam relasi keadilan dengan hukum dalam karya Jacques Derrida, Force of Law dan menggunakan pendekatan dialetheia dari Graham Priest untuk menjawab permasalahan yang muncul dari diterapkannya dekonstruksi atas hukum. Paradoks ini muncul karena hukum memiliki dimensi kekerasan dari sisi pendirian hingga sisi pemeliharaannya. Pendekatan ini mungkin karena pendekatan dialetheik menyediakan jalan untuk mengatasi paradoks dengan berpegang pada prinsip “sebagian kontradiksi itu benar. Dalam Force of Law, Derrida menyatakan bahwa keadilan itu sendiri mempersyaratkan realisasinya dalam hubungannya dengan yang lain. Oleh karena relasi serupa ini, bagi Derrida, keadilan adalah sesuatu yang akan datang (“justice to come”) karena ia tidak mungkin hadir atau mustahil dicapai dalam hukum ketika tidak dapat mengakomodasi yang lain. Penelitian ini menemukan bahwa, ketegangan konseptual dalam relasi keadilan adalah dialetheik (“sebagian kontradiksi itu benar”). Penemuan ini telah membuka pandangan yang segar tentang nosi keadilan, bahwa keadilan bukan lagi semata-mata kesesuaian antara gagasan atau ide dengan kenyataan yang direpresentasikan, yakni keadilan sebagai hukum ataupun keadilan juga bukan semata-mata permainan différance karena tegangan yang terus menerus terjadi dalam hukum untuk menggapai keadilan. Alhasil, dialetheik mampu menjadi jembatan untuk mengambilalih kebenaran yang ada dalam paradoks penyelesaian hukum dari kasus tragedi 1965 sesudah menerapkan dekonstruksi.

This research inquiries into the paradox of justice and law in Derrida’s Force of Law and integrates dialetheia by Graham Priest into the central issue of the paradoxes of deconstruction of law since law inherits a violent feature in its very nature, operation, and maintenance. Such a pathway is possible because the dialetheic approach can open up a pathway to resolve the paradox of the principle that ‘some contradictions are true’. In Force of Law, Derrida says ‘justice-to-come’ because it can't be now and here or achieved by law when the law is never to be able to accommodate the others. Justice needs to require its relations to others as an irreplaceable singularity. This study unveils that the conceptual tension (between justice and law) is indeed dialetheic. The finding opens the door for a novel insight in conceiving justice, that justice is no longer merely adequacy of and between ideas or concepts and reality or justice of law nor is it simply like the game of différance played in law to achieve justice. As a result, dialetheic approach opens a pathway to take over the truths that existed in the paradoxical settlement of 1965 after the deconstruction of the case."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2021
D-pdf
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Farid Hanggawan
"Skripsi ini merupakan refleksi atas teks ?Force de Loi: Le Fondement Mystique de l?Autorite? karya Jacques Derrida. Force de Loi seakan hendak menyibak wajah antagonis dari hukum modern, yang tak lain merupakan buah cinta modernisme. Keadilan, bagi hukum modern, menjadi sesuatu terberi. Wewenang (autorité) dalam hukum lantas menjadi kreator dan pemelihara kekerasan dalam pengemasan keadilan sebagai hukum itu. Hukum menjadi beku, dingin, dan penuh kekerasan. Maka, dengan merangkul dekonstruksi Derridean, skripsi ini bertujuan untuk melontarkan pandangan alternatif untuk memecah kebekuan itu. Dioperasikan dalam ranah sosio-legal, skripsi ini menggunakan metode content analysis, yang menggelar hamparan hukum yang senantiasa dapat didekonstruksi. Dekonstruksi merayakan keberagaman, menyangkal makna tunggal dalam hukum.
This thesis is a reflective writing on Jacques Derrida?s ?Force de Loi: Le Fondement Mystique de l?Autorite?. Force de Loi intended to unveil the antagonistic face of modern law ? which born in modernism milieu. Justice, for modern law, is a gifted telos. Then, authority of law becomes the creator and caretaker of violence in wrapping ?justice as law?. Finally, law becomes cold and full of violence. So, using derridean deconstruction, this thesis has a goal to provide an alternative paradigm to break such colderness. Operated in socio-legal field, this thesis using ?content analysis? as method. Deconstruction celebrates plurality, and deny monolithic nuance in law."
Depok: Universitas Indonesia, 2011
S540
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Hario Susanto
"Rumusan keadilan selama ini begitu identik sebagai yang monumental, yang selalu dapat ditunjuk oleh subjek dengan pendasaran pada asumsi keberadaan sensus communis. Asumsi tersebut telah membuat konsepsi keadilan mengeksklusi kesadaran perseptual subjek seperti yang dilakukan oleh kerangka utiliatarianisme, intuisionisme, dan kontraktarianisme. Penelitian ini mencoba menunjukan bagaimana keadilan yang monumental tidak dapat dipertahankan lagi melalui tawaran Derrida tentang keadilan, sehingga keadilan dapat dipahami sebagai integritasnya dengan kesadaran perseptual subjek sebagai ketegangan yang tanpa henti dan dapat terus hadir walaupun tidak pernah dalam kepenuhan, keadilan momentual. Dengan sasaran memberikan pemahaman yang komprehensif akan momen keadilan maka diharapkan dapat memberikan kecukupan ruang untuk dinamika keadilan itu sendiri menghindari kekerasan pada subjek akibat stagnansinya.

Formulation of justice has been very identical to something which is monumental, which has always been able to be referred by subject based on presupposition of the sensus communis. That presupposition has excluded the subject's perseptual consciousness by the justice conception, just like the utilitarianism, intuisionism, and contractarianism have done. This research tries to demonstrate how monumental jutice can no longer be preserved through Derrida's offer about justice, thus justice can be understood as its integrity with the subject's perceptual conciousness as the unstoppable stress and will be always present eventhough it has never been the fully one, which is the momentual justice. The aim of this research is to give a comprehensive understanding of the moment of justice. The author expect that this research can give enough locus for the dynamic of justice itself to prevent the violence on the subject which is caused by its stagnancy."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2012
S43170
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library