Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 34 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Riana Rahmadaniati
"ABSTRAK
Kurangnya guru pendamping khusus (GPK) dan beragamnya karakteristik siswa berkebutuhan khusus yang harus ditangani guru menambah beban kerja guru SDN Cisalak 3. Tantangan dan beban kerja yang dimiliki guru dapat menimbulkan stres yang akan memengaruhi kesejahteraan fisik, psikis, dan sosial para guru. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gejala stres yang dialami guru, mengetahui strategi coping yang digunakan, serta sumber dan bentuk dukungan sosial yang dimiliki dan dirasakan guru dalam menghadapi stres. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain deskriptif. Adapun teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara mendalam, observasi, dan studi literatur. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa gejala stres yang dialami guru SDN Cisalak 3 berupa gejala fisik dan psikologis. Strategi coping yang digunakan para guru adalah active coping dimana guru berupaya untuk mengurangi atau menghilangkan sumber stres. Sedangkan bentuk dukungan sosial yang diterima para guru berupa informational support, emotional support, instrumental support, dan appraisal support yang berasal dari berbagai sumber. Dukungan sosial tersebut membantu guru dalam menghasilkan coping yang adaptif.

ABSTRACT
Lack of special assistant teachers (GPK) and the variety of characteristics of students with special needs that must be handled by teachers, adds to the burden of work of the SDN Cisalak 3 teachers. The challenges and workloads that the teachers have in inclusive schools can cause stress which will affect the physical, psychological and social well-being of the teachers. This research aims to determine the symptoms of stress experienced by the teachers, to know the coping strategies that are being used, and the sources and forms of social support that teachers have and feel in dealing with stress. This research is a qualitative research with a descriptive design. The data collection techniques used in this research are in-depth interviews, observation, and literature studies. The results showed that the stress symptoms experienced by SDN Cisalak 3 teachers are physical and psychological symptoms. Coping strategies that being used by the teachers are active coping strategies where the teachers seek to reduce and eliminate sources of stress. The forms of social support that the teachers have: are in the form of informational support, emotional support, instrumental support and network support from various sources. Those social support help the teachers generate adaptive coping.
"
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Yudha Eka Nugraha
"ABSTRAK

Skripsi ini memiliki tema Strategi Coping dalam Penyesuaian Diri pada Siswa Tuna Rungu di Sekolah (Studi Deskriptif 4 Siswa Sekolah Menengah Atas Luar Biasa Kelas B di SLBN 2 Jakarta) dengan pendekatan kualitatif dan jenis penelitian deskriptif. Hasil dari penelitian ini menunjukkan strategi coping yang digunakan siswa selama mengalami masalah penyesuaian diri di sekolah yaitu dengan menggunakan strategi problem focused coping, strategi emotion focused coping, dengan dipengaruhi oleh faktor internal serta faktor eksternal yang memengaruhi penyesuaikan diri selama berada di SLBN 2 Jakarta.


ABSTRACT

The themes of this thesis is about coping strategies for adjustment of deaf students in school (descriptive study of 4 high school student class B in SLBN 2 Jakarta) with qualitative research method approach. The result of this thesis is about adjustment studies of 4 deaf students during fascinating every problems in school with problem focused coping, emotion focused coping, and every factor both internal and external that influence deaf student to choose the coping strategies to get adjust in SLBN 2 Jakarta.

"
Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2014
S57471
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Elok Siti Aisyah Kartoredjo
"Pengalaman hidup berperan besar dalam membentuk kesehatan mental seseorang. Skripsi ini akan membahas tentang dewasa muda dengan perilaku gangguan mental dan menyebabkan mereka mendapatkan stigmatisasi oleh masyarakat. Kondisi ini diperburuk ketika mereka tidak dapat menangani masalah mereka dan akhirnya membuat mereka menggunakan strategi coping untuk menghindarinya. Penelitian ini menggunakan pendekatan etnografis dan metode kualitatif dengan beberapa instrumen seperti, observasi, wawancara mendalam, riwayat hidup dengan dua studi kasus dewasa muda yang menderita gangguan mental. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa mereka cenderung menggunakan zat adiktif untuk mengatasi strategi untuk mengurangi tekanan yang diberikan kepada mereka. Tetapi ketika zat adiktif menghancurkan hidup mereka, mereka mengubah strategi coping untuk menerima kenyataan bahwa mereka sebenarnya memiliki gangguan mental dan menggunakan spiritualitas untuk meningkatkan kehidupan mereka.

Life experiences play a big role in forming a person’s mental health. This thesis will discuss about young adults with mental disorder behavior and caused them to get stigmatized by the society. This condition worsens when they can’t handle their problem and eventually leads them to use coping strategies to avoid it. This study uses ethnographical approach and qualitative method with several instruments such as, observation, in-depth interview, life history with two young adult case studies who suffer mental disorder. The result of this study showed that they tend to use drugs for coping strategies to reduce pressure exerted on them. But when they realize drugs destroy their lives, they change the coping strategies to accept the fact that they actually have a mental disorder and resorted to spirituality to improve their lives."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2020
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Sekar Ayu Nugraha
"Karya akhir ini mendeskripsikan stres yang dialami serta penerapan strategi koping yang dilakukan oleh lulusan universitas ternama di Indonesia dengan akreditasi A yang menganggur selama masa Pandemi Covid-19. Informan pada penelitian ini adalah penganggur terdidik yang merupakan alumni Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia lulusan 2019-2021 dan orang terdekat dari penganggur terdidik dengan jumlah keseluruhan adalah 10 orang. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh peningkatan jumlah pengangguran terdidik akibat adanya perubahan struktur ekonomi sejak kemunculan Pandemi pada tahun 2019. Pengangguran dapat menjadi suatu peristiwa traumatis dan menjadi sumber stres psikologis (tekanan mental) seorang individu. Dalam menghadapi tekanan tersebut, secara alamiah penganggur terdidik akan melakukan serangkaian aksi atau metode untuk meredakan stres bagi para penganggur yang disebut sebagai Strategi Koping. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan stres yang dialami penganggur terdidik serta penerapan strategi koping yang terdiri dari tiga aspek yakni terkait jenis strategi koping yang digunakan, sumber daya yang dimiliki oleh penganggur terdidik, serta proses koping yang dijalani olehnya. Pendekatan dan jenis penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi deskriptif. Pemilihan informan menggunakan teknik Nonprobability sampling, dengan jenis purposive sampling yang memilih informan dengan kriteria tertentu. Penelitian ini dilakukan melalui wawancara mendalam dan studi literatur. Untuk meningkatkan kualitas data, peneliti melakukan triangulasi dengan jenis triangulasi sumber. Selanjutnya, data yang didapatkan kemudian dianalisis menggunakan teknik kondensasi data, pemaparan data, dan penarikan kesimpulan. Riset ini dilakukan dalam rentang tahun 2021-2023. Hasil penelitian menunjukan bahwa seluruh informan mengalami stres kronik akibat menganggur selama masa Pandemi Covid-19. Dalam hal ini, jenis dan jumlah penerapan strategi koping dapat menentukan kemampuan pengangguran terdidik dalam mengatasi tekanan mental mereka. Sumber daya koping yang dimiliki informan sangat mempengaruhi jenis strategi koping yang digunakan serta menentukan kemampuan informan dalam meredakan stres. Dalam prosesnya, sebagian besar informan berhasil meredakan stres dengan secara langsung fokus pada emosi kemudian fokus pada masalah sehingga secara utuh menghilangkan sumber stres untuk jangka panjang. Namun, sebagian kecil yang menggunakan satu jenis strategi koping hanya berhasil menghilangkan sumber stres untuk jangka pendek.

This study describes the stress experienced and the implementation of coping strategies carried out by graduates of well-known universities in Indonesia with A accreditation who were unemployed during the Covid-19 Pandemic. The informants in this study were the educated unemployed who were alumni of the Faculty of Social and Political Sciences, University of Indonesia, graduates of 2019-2021 and the significant others to the educated unemployed, with a total of 10 people. The background of this research is the increase in the number of educated unemployed due to changes in the economic structure since the emergence of the Pandemic in 2019. Unemployment can be a traumatic event and a source of psychological stress (mental pressure) for an individual. In dealing with this pressure, naturally educated unemployed will carry out a series of actions or methods to relieve stress for the unemployed which is referred to as Coping Strategies. This study aims to describe the stress experienced by the educated unemployed and the implementation of coping strategies which consist of three aspects, that includes: the type of coping strategy used, the resources owned by the educated unemployed, and the coping process undertaken by them. The approach and type of research used is a qualitative approach with a descriptive research study. Selection of informants using nonprobability sampling technique, which is purposive sampling that selects informants with certain criteria. This research was conducted through in-depth interviews and literature studies. To improve the quality of the data, researchers conducted triangulation with the type of source triangulation. Furthermore, the data obtained was then analyzed using data condensation techniques, data exposure, and drawing conclusions. This research was conducted in the span of 2021-2023. The results of the study showed that all informants experienced chronic stress due to being unemployed during the Covid-19 Pandemic. In this case, the type and amount of the application of coping strategies can activate the responsiveness of students in overcoming their mental stress. The coping resources owned by the informant greatly influence the type of coping strategy used and determine the informant's ability to relieve stress. In the process, most of the informants managed to relieve stress by directly focusing on emotions and then focusing on the problem so that it completely eliminates the source of stress for the long term. However, the minority who use one type of coping strategy are only successful in eliminating the source of stress in the short term."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Yusvita Putri Andamdewi
"Penelitian ini membahas tentang keikutsertaan lansia dalam partisipasi sosial sebagai strategi coping menghadapi ageism yang dikaji dari disiplin Ilmu Kesejahteraan Sosial. Hal ini dilatarbelakangi adanya prediksi bonus demografi beberapa tahun mendatang, sehingga dibutuhkan usaha untuk menjadikan lansia yang berkualitas agar tidak menjadi ‘beban’ di masa mendatang. Lansia termasuk kelompok yang rentan menghadapi gangguan seiring bertambahnya usia dikarenakan terjadinya perubahan maupun permasalahan yang dihadapinya, salah satunya yaitu ageism. Ageism merupakan pandangan atau stigma negatif yang diberikan pada seseorang karena usianya dan lansia merupakan salah satu kelompok yang sangat rentan mengalami ageism. Menjadi penting untuk diteliti bagaimana lansia menghadapi ageism dan bagaimana aktif secara sosial dapat menjadi upaya lansia dalam menghadapi hal tersebut. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan pengumpulan data dilakukan pada Juli 2023 melalui: (1) wawancara dengan sembilan informan lansia, (2) observasi, dan (3) studi dokumentasi. Hasil penelitian ini mengungkapkan bahwa bentuk ageism yang seringkali diperoleh lansia diantaranya other-directed ageism dan self-directed ageism, dan diketahui bahwa ageism tersebut memberikan dampak negatif bagi lansia yaitu dampak negatif terhadap fisik dan psikis lansia. Para informan berusaha menghadapi ageism tersebut dengan menerapkan strategi coping berfokus pada masalah diantaranya menggunakan planful problem coping, confrontive coping, dan seeking social support. Informan juga menerapkan strategi coping berfokus pada emosi, dengan menggunakan escape-avoidance, accepting responsibility, dan positive reappraisal.  Terungkap pula bahwa latar belakang keikutsertaan lansia dalam partisipasi sosial  adalah ingin mencari interaksi sosial yang berkelanjutan, berupaya memperluas jaringan sosial, dan dapat berkontribusi kepada sekitar. Hal tersebut memberi manfaat bagi lansia diantaranya menjadi lebih senang, sehat, dan dapat meningkatkan fungsi kognitif. Penelitian ini menyimpulkan bahwa strategi coping yang lansia lakukan dalam menghadapi ageism berkaitan erat dengan keikutsertaan lansia dalam partisipasi sosial karena selain manfaatnya dapat membantu mengatasi dampak dari ageism namun ternyata partisipasi tersebut diketahui merupakan salah satu prinsip anti-ageism atau dengan kata lain dapat menjadi upaya lansia dalam melawan ageism tersebut dengan mendorong partisipasi lansia.

This study focusses on the elderly in social participation as coping strategies to face ageism, which discusses from the social welfare discipline. This research is motivated by the demographic bonus in the next few years, where efforts are needed to produce quality elderly people so that they do not become a 'burden' in the future. The elderly are a group that is vulnerable to disruption as they age due to changes and problems they face, one of which is ageism. Ageism is a negative view or stigma given to someone because of their age and the elderly are one of the groups that are very vulnerable to ageism. It is urgent to study how the elderly deal with ageism and how to be socially active can be an elderly effort in dealing with ageism. This study conducted from October 2022 to July 2023, employed a qualitative approach with data collection through: (1) interviews with nine elderly informants, (2) observation, and (3) documentation study. The study revealed that forms of ageism experienced by the informants were other-directed ageism and self-directed ageism.  Ageism has a negative impact on the informants, namely a negative impact on the physical and psychological of the elderly. Therefore, the informants try to deal with ageism by applying problem-focused coping strategies including using planful problem coping, confrontive coping, and seeking social support. They also applied coping strategies focused on emotions, using escape-avoidance, accepting responsibility, and positive reappraisal. The infomants’ intention to social participation includes wanting to find sustainable social interactions, trying to expand social networks, and being able to contribute to their surroundings, as this provides benefits for the elderly including being happier, healthier, and can improve cognitive function. This study concludes that the coping strategies used by elderly informants in dealing with ageism are closely related to their social participation, because in addition to the benefits that can help overcome the impact of ageism, it turns out that participation is known as one of the principles of anti-ageism or in other words, it can be an effort for the elderly to overcome ageism by encouraging elderly participation."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rochmad Adi Baskoro
"Adverse childhood experiences (ACE) yang terjadi pada mahasiswa di Indonesia menunjukkan prevalensi yang tinggi. ACE pada mahasiswa mempengaruhi kondisi kesehatan psikososial mereka. Penelitian ini memiliki tujuan ini untuk mengetahui bagaimana gambaran ACE dan strategi koping pada mahasiswa Universitas Indonesia. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitaif yang dilakukan dengan analisis deskriptif dengan total responden 121 mahasiswa yang terdiri dari 49 laki-laki dan 72 perempuan dari rentang usia 19-22 tahun. Temuan data penelitian didapatkan bahwa mayoritas mahasiswa Universitas Indonesia mengalami ACE yaitu 116 (95,9%) mahasiswa memiliki pengalaman ACE; 5 (4,1%) mahasiswa tidak memiliki pengalaman ACE; 87 (71,9%) mahasiswa mengembangkan problem-focused coping; 29 (24%) mahasiswa mengembangkan emotion-focused coping; 5 (4,1%) mahasiswa mengembangkan avoidant coping). Maka dari itu perlu adanya perhatian khusus terhadap kondisi ini pada mahasiswa Universitas Indonesia untuk mengantisipasi dampak-dampak negatif terhdap kesehatan psikososial mahasiswa.

Adverse childhood experiences (ACE) that occur in university students in Indonesia show a high prevalence. ACE in college students affects their psychosocial health conditions. This study has this goal to find out how the description of ACE and coping strategies in University of Indonesia students. This research is a quantitative research conducted using descriptive analysis with a total of 121 student respondents consisting of 49 males and 72 females from the age range of 19-22 years. The findings of the research data found that the majority of students at the University of Indonesia experienced ACE, namely 116 (95.9%) students had experience of ACE; 5 (4.1%) students had no ACE experience; 87 (71.9%) students developed problem-focused coping; 29 (24%) students develop emotion-focused coping; 5 (4.1%) students develop avoidant coping). Therefore, it is necessary to pay special attention to this condition in University of Indonesia students to anticipate negative impacts on students' psychosocial health."
Depok: Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Kezya Indriani
"Penelitian ini membahas gambaran tentang burnout yang dialami oleh caregiver yang memberikan perawatan pada penyandang penyandang disabilitas ganda. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, studi pustaka, dan studi dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa sumber burnout yang dialami caregiver yaitu berasal dari beban kerja, konflik di tempat kerja, dan minimnya upah yang diberikan oleh lembaga. Sedangkan strategi/ coping yang dilakukan caregiver dalam menyelesaikan masalah adalah mencari dukungan sosial, mencari pekerjaan tambahan, berdoa dan berserah diri kepada Tuhan Yang Maha Esa, melakukan aktivitas yang menyenangkan, dan menghindari masalah.

This study discusses the description of burnout that helps caregivers who provide care for multiple disabilities. This research uses a descriptive qualitative approach. The data techniques used were interviews, observation, literature study, and documentation study. The results of this study indicate that the sources provided by caregivers come from workloads, conflicts in the workplace, and the minimum wage given by the institution. Meanwhile, the caregivers coping strategies in solving problems are seeking social support, seeking additional work, praying and surrendering to God Almighty, doing fun activities, and avoiding problems."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Elsya Sakillah
"ABSTRAK
Skripsi ini membahas tentang gambaran permasalahan ibu dengan HIV/AIDS yang ditinjau dari identitasnya sebagai Orang Dengan HIV/AIDS (ODHA), identitasnya sebagai perempuan, dan identitasnya sebagai ibu beserta dengan sumber daya dan strategi coping yang digunakan dalam menghadapi permasalahan tersebut. Terkait dengan permasalahan sebagai ODHA, penelitian ini akan membahas beberapa permasalahan yang dihadapi ODHA seperti permasalahan fisik, permasalahan psikologis, dan permasalahan psikososial. Terkait dengan permasalahan sebagai perempuan, akan dibahas mengenai stereotip gender dan juga pengaruhnya terhadap kerentanan perempuan terhadap infeksi HIV. Selanjutnya terkait dengan identitasnya sebagai ibu akan dibahas mengenai konstruksi sosial terhadap ibu dan juga kerentanan ibu dengan HIV terhadap kekerasan dalam rumah tangga dan juga perceraian. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus di mana setiap kasus akan menggambarkan situasi dan karakteristik yang berbeda, sehingga pada akhir penelitian dapat ditarik kesimpulan dari beberapa kasus yang dikaji. Informan ibu dengan HIV/AIDS pada penelitian ini didapatkan melalui metode snowball sampling di mana setiap informan juga tergabung di dalam LSM yang bergerak di bidang HIV/AIDS yang membuat informan bisa lebih terbuka di dalam penelitian ini.

ABSTRACT
This thesis discusses the description of the problem of mothers living with HIV / AIDS in terms of her identity as a person living with HIV / AIDS (PLWHA), her identity as a woman, and her identity as a mother along with the resources and coping strategies they used in dealing with these problems. Related to problems as PLWHA, this study will discuss several problems faced by PLWHA such as physical problems, psychological problems, and psychosocial problems. Related to the problem as a woman, gender stereotypes will be discussed as well as their effects on women's vulnerability to HIV infection. Furthermore, related to her identity as a mother, the social construction of mothers will be discussed as well as the vulnerability of mothers with HIV to domestic violence and divorce. This study uses a qualitative approach to the type of case study research in which each case described different situations and characteristics, so at the end of the study, conclusions can be drawn from several cases studied. The informants of mothers living with HIV / AIDS in this study were obtained through the snowball sampling method in which each informant was also incorporated in NGOs engaged in the field of HIV / AIDS which made informants more open to the researcher in this study."
Depok: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik. Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"The purpose of this paper is to show that Chinese (mainland) culture standards within indonesian-Chinese intercultural work team relationship need to be understood by Indonesian workers as diverse cultural similarities, differences, and overlapping often become the conflict foundations. Anticipation and solution are required since the issues frequently lead the intercultural work group into culture shock, target failures, psychological stress. As a result, the individual, group and/or organization productivity declines. By qualitative approach, using culture standards method from Prof.Dr. Alexander Thomas, five Indonesian workers from Indonesian-Chinese work group are selected through criterion sampling. From 39 critical incidents produced, ten Chinese cultural standards from Indonesian perspective are built as follows: 1. National pride or patriotism,2. mianzi or face, 3.customs, 4. quanxi or importance of social network, 5.duty, 6.hierarchical order, 7. cost-effectiveness,8.collectivism, 9.conflict avoidance, and 10.mistrust. This finding has to be identified as integrated values, and is not to be generalized far and wide in the consideration of Chinese multiculturalism. Three coping strategies-planning, empathy, and assertiveness are generated from this research and coul be applied in the efforts of achieving intercultural work group success and synergy."
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
"many people hope to improve their own or their children's life abandon their own country and move to other places. One of the basic discussions in social sciences is the problem of the immigrant's intergration in the new place and the problem of how they can adopt themselves to the new environmental and cultural circumstances. Being an alien to the new cultural principles and values cause various behavioral and mental consequences for the immigrants. Nowadays, this has become a serious problem in many societies and has changed from a social phenomenon to a social problem. This study aims to explain and explore those factors which affecting mental health of migrants who were living in Islam Abad (West of Iran) under the time the research. data were collected through structured questionnaire from 600 migrants who were selected randomly. To test the hypotheses, Pearson correlation coefficient and analysis of variance were used. Multiple regression and path analysis were used to assess the research model. According tp the research findings, there is a significant relationship between the immigrants mental health and social capital (r=0 .73), coping strategies ( r=0 .65), and acculturation stress (r=0 .61). Regression results show that the five variables: social capital, social class, coping strategies, acculturation stress and maritas status have had significant effects on mental health. They have explained 75 percent of the changes in mental health (R2=0 .75). It should be mentioned that social capital has directly and most causal effect on mental health and income has indirectly and most causal effect on mental health. A high degreeof mental health among the immigrants is a result of an increase in the amount of social capital."
JOPOPUL
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4   >>