Ditemukan 3 dokumen yang sesuai dengan query
Vinne Aninda Putri
"Kekuatan dan relasi jenis kelamin merupakan isu yang tidak akan pernah habis untuk dibahas. Film “An Education” (2009) merepresentasikan isu tentang partiarki dan konsep “wanita ideal” di lingkungan daerah pinggiran kota London. Tujuan hidup dari wanita di daerah tersebut di tahun 1960-an adalah untuk mencari pria kaya dan menikah dengannya. Film ini menawarkan sebuah ide bagaimana wanita pada saat itu mencoba untuk menjadi seorang “wanita ideal” dan patuh kepada sistem partiarki yang berlaku. Jurnal ini menggunakan teori kekuatan dan sistem partiarki dari Foucault. Namun, konflik yang ada dalam film ini memperlihatkan karakter utama (Jenny) yang mencoba untuk keluar dari lingkungan konservatif dan menemukan kebahagiaan untuk dirinya. Dengan kemampuan dirinya untuk membuat keputusan yang baru untuk hidupnya, dia termotivasi untuk bebas memilih tujuan hidupnya tanpa terpengaruh dari orang lain. Dengan memakai kemampuan untuk mengambil keputusan baru dalam diri karakter utama, konsep wanita yang hanya hidup dalam lingkungan domestik telah patah.
Power and gender relation is a never-ending issue. The movie An Education (2009) appears to represent the issue about patriarchy and the concept of “ideal women” at the suburban areas in London. The aims of women in 1960’s were to find wealthy husband and get married. This kind of movie offers the idea of how women at that time tried to be an “ideal women” and should conform to the patriarchal system. This paper uses the theory of power and patriarchal system from Foucault. However, the conflict in this movie shows that the main character (Jenny) tried to get out from her conservative environment and find her happiness. With her new self-determination (intrinsic motivation to do something), she was motivated to feel free to choose her own decision in her life without the influences of others. Using the main character’s new self-determination, this movie shows that the traditional "
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2013
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja Universitas Indonesia Library
Arini Dwi Rachmawati
"Film animasi Disney pertama, Snow White and the Seven Dwarfs (1937) adalah pelopor film animasi Disney yang mengandung gender bias, dimana sang pangeran dan putri sebagai subyek gender bias . Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan penggambaran gender para kurcaci dalam film Snow White and the Seven Dwarfs (1937) ditinjau melalui empat dimensi - sifat, perilaku, karakteristik fisik, dan pekerjaan dengan menggunakan metode content analysis. Dugaan sementara, penggambaran gender para kurcaci tidak menunjukkan gender bias. Sebab, mereka tidak digambarkan dalam karakter pangeran atau putri.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari 204 insiden yang telah diteliti, satu kurcaci digambarkan memiliki lebih banyak sifat maskulin daripada sifat feminin. Sedangkan, enam kurcaci lainnya digambarkan memiliki lebih banyak sifat-sifat feminin daripada sifat maskulin. Hasil penelitian menunjukkan bahwa para kurcaci tidak menunjukkan gender bias. Dengan demikian, karakter para kurcaci lebih menguntungkan bagi anak-anak dalam membantu proses gender knowledge development.
Disney's first full-length animated film, Snow White and the Seven Dwarfs (1937) is the pioneer of Disney's animated film containing gender biases with the prince and princess as the subjects. This research aims to examine gender portrayals of the dwarfs in the film Snow White and the Seven Dwarfs (1937) through four dimensions traits, behaviors, physical characteristics, and occupations by using content analysis method. Since the dwarfs are not depicted in the prince or princess characters, it is expected that they do not show gender biases. The results of the research shows that out of 204 incidents coded, one dwarf is found to be depicted as having more masculine traits than the feminine one. In contrast, the other six dwarfs are depicted as having more feminine traits than the masculine ones. The results suggest that the dwarfs do not show gender biases. Thus, they are more beneficial than gender-biased prince and princess characters for children in helping the process of gender knowledge development."
Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia, 2014
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja Universitas Indonesia Library
Beynon, John, 1943-
"Masculinities and Culture explores how 'masculinities', or ways of 'being a man', are anchored in time and place; the products of socio-historical and cultural circumstances. It examines the emergence of a masculinity fit for Empire in the mid to late nineteenth century and, by way of contrast, the more recent media-driven, commercial New Man and New Lad masculinity. The author considers some of the media discourses shaping masculinities today, and the formation of specific masculinities in specific settings (such as prisons, hospitals and schools) which both define, and in turn are defined by, strongly held conceptions of acceptable masculine behaviour. He concludes by reviewing a range of ways in which masculinities might by researched, from fieldwork and auto/biographical and life history approaches through to semiotics and the use of both film and literary texts.
This lively text provides a comprehensive introduction to contemporary debates concerning masculinities as gendered construction, along with the means of researching and theorizing them."
Buckingham: Open University, 2002
305.31 BEY m (1)
Buku Teks SO Universitas Indonesia Library