Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 9 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Jessie Mesa
"Kontribusi UKM terhadap PDB Indonesia meningkat dari 57,84% menjadi 60,34% dalam lima tahun terakhir, penyerapan tenaga kerja di sektor ini juga meningkat dari 96,99% menjadi 97,22% pada periode yang sama. Terlepas dari kenaikan faktor di atas, ada 2 kendala utama yang dihadapi UMKM baik secara internal maupun eksternal. Alka F.A adalah salah satu UKM Indonesia yang menjual jilbab ke target pasar mereka, generasi Y. Sebagai UKM juga memiliki masalah utama yang sama seperti yang dinyatakan sebelumnya. Alka F. Tujuan utama tahun 2018 adalah untuk meningkatkan pendapatan dari saat ini Rp 100.000.000,00 menjadi Rp 150.000.000,00. Penulis sebagai pelatih bisnis sedang berusaha mencari strategi yang paling tepat untuk membantu ALKA F.A memenuhi tujuannya. Penulis menggunakan wawancara mendalam, survei kepada pelanggan dan pasar terbuka dan menganalisis data yang terkumpul dengan menggunakan alat strategi seperti kanvas model bisnis, analisis eksternal, analisis internal, matriks ANSOF dan analisis gap. Hasil analisis strategis sedang diterjemahkan ke dalam pareto chart. Hal ini ditunjukkan dari analisis untuk mencapai tujuannya, ALKA F.A harus menerapkan strategi pengembangan pasar dengan menargetkan Generasi X dengan mengembangkan kemasan produk baru untuk meningkatkan perspektif pelanggan baru yang ditargetkan dan mengembangkan situs web korporat baru.

SME contribution to Indonesia GDP is increase from 57.84% to 60.34% in the last five years, the labor absorption in this sector is also increase from 96.99% to 97.22% in the same period. Despite of the increase on above factors, there are 2 major obstacles faced by UMKM both internally and externally. Alka F.A is one of Indonesia’s SME who sell hijab to their target market, generation Y. As SME it also has the same main problem like stated before. Alka F.A main objective in 2018 is to increase the revenue from currently IDR 100,000,000.00 to IDR 150,000,000.00. Writer as the business coach is trying to find the most suitable strategy to help ALKA F.A meets their objective. Writer is using in depth interview, survey to customer and open market and analyse the collected data using strategical tools for instance business model canvas, external analysis, internal analysis, ANSOF matrix and gap analysis. The output of the strategical analysis is being translated into a pareto chart. It is shown from the analysis in order to achieve it goal, ALKA F.A has to implement the market development strategy by targeting Generation X by developing new product packaging to increase the new targeted customer perspective and developing new corporate website.
"
Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2018
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"There has been growing interest on business models among academics and practitioners in recent years, as business model describes how an organization creates, distributes and captures value and, therefore, can be considered the DNA of the organization. Recently, factors related to digital transformation, the vital role of sustainability and social aspects, along with an increasing globalization, have pushed towards radical transformations in business models.
This book aims to further our knowledge on business model innovation in new contexts of analysis and with new perspectives of investigation. Insights from business model innovation are presented from studies focusing on start-ups, small businesses and large businesses to provide a bigger picture on new dynamics connected to digital transformation, sustainability, new global relationships. As such, the scope is on new ways to create value, new components and dynamics (such as digitalization and sustainability) concerning the key elements of the business model (value creation, value configuration and value capture), and new relationships between actors that may foster business model innovation.
It represents a valuable resource for practitioners willing to innovate business models, academics aiming at finding new research lines, and students keen to learn more about business models."
New York: Routledge, 2021
e20534076
eBooks  Universitas Indonesia Library
cover
Sitorus, Silvy Anita Theresia
"
Tesis business coaching ini membahas tentang kegiatan yang dilakukan di Usaha Kerupuk Kulit Sarno, sebuah usaha yang berlokasi di Pesanggerahan, Jakarta Selatan. Dengan melakukan penelitian eksplorasi dan penelitian kualitatif, Coach menemukan masalah fungsional dalam channel yang menyebabkan peningkatan penjualan sulit dicapai. Masalah tersebut dapat terjadi karena model bisnis yang ada saat ini belum optimal untuk mencapai kondisi yang diharapkan. Melalui business coaching ini, Coach melakukan perbaikan dan perumusan model bisnis baru, di mana Coach berfokus pada elemen channel. Coach berharap dengan menambahkan saluran online maka pendapatan akan meningkat.

This business coaching thesis discussed the activities did at Usaha Kerupuk Kulit Sarno, a business located in Pesanggerahan, Jakarta Selatan. By doing exploratory research and qualitative research, coach found functional problem in channel, causing the revenue stream to increase was difficult to be achieved. This problem could happen because the current business model wasn’t optimum to achieve the prospected condition. From this business coaching, coach did the improvement and formulation of the new business model, in which the coach was focused on channel element. Coach expect by adding the online channel the revenue stream will increase."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2021
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Feisal Ramadhan Maulana
"Pandemi COVID-19 menjadi tantangan besar bagi perekonomian global. Berbagai sektor mengalami kontraksi negatif pertumbuhan. Berbeda dengan sektor telekomunikasi yang mengalami peningkatan permintaan jaringan komunikasi dan internet yang menghasilkan kompetisi dalam memberikan pelayanan terbaik dan menjaga kepuasan pelanggannya. Termasuk PT Telekomunikasi Indonesia yang merupakan leading company industri telekomunikasi. Laporan Customer Experience Satisfaction Measurement menunjukkan perusahaan belum dapat mencapai target dalam pengelolaan kepuasan pelanggan yang diukur menggunakan Net Promoter Score (NPS), khususnya pada layanan wholesale network connectivity. Penelitian ini melakukan evaluasi terhadap model bisnis aktual perusahaan untuk peningkatan customer experience (CX) dengan melakukan transformasi digital di seluruh elemen model bisnis melalui proses wawancara kepada tiga narasumber yang berasal dari Direktorat Wholesale and Internasional Services yang bertanggung jawab dalam perumusan strategi dan kebijakan bisnis wholesale. Evaluasi model bisnis dilakukan dengan menggunakan business model canvas. Manfaat penelitian ini adalah dirumuskannya model bisnis digital baru bagi perusahaan khususnya segment wholesale yang mendukung dalam peningkatan customer experience layanan wholesale network connectivity. Evaluasi model bisnis divalidasi oleh Direktorat Wholesale and Internasional Services. Upaya peningkatan CX dilakukan melalui penyederhanaan proses-proses internal perusahaan, penawaran produk/layanan baru, kemudahan dalam delivery layanan, serta peningkatan fokus utama pada penggalian kebutuhan pelanggan. Usulan tersebut dapat dimanfaatkan perusahaan sebagai referensi dalam menyusun strategi transformasi layanan wholesale network connectivity.

The COVID-19 pandemic is a major challenge for the global economy. Various sectors experienced a negative contraction in growth. In contrast to the telecommunications sector, which experienced an increase in demand for communication networks and the internet which resulting in making competition to provide the best service and maintain customer satisfaction. Including PT Telekomunikasi Indonesia which is a leading company in the telecommunications industry. The Customer Experience (CX) Satisfaction Measurement report shows the company has not been able to achieve the target in managing customer satisfaction as measured using the Net Promoter Score, especially in wholesale network connectivity services. This study evaluates the company's actual business model to improve customer experience by carrying out digital transformation in all elements of the business model through an interview process to three sources from the Wholesale and International Services Directorate who are responsible for formulating wholesale business strategies and policies. The evaluation of the business model is carried out using the business model canvas. The benefit of this research is the formulation of a new digital business model for the company, especially the wholesale segment that supports the improvement of customer experience for wholesale network connectivity services. The evaluation of the business model was validated by the Wholesale and International Services Directorate. Efforts to improve CX are carried out through simplifying the company's internal processes, offering new products/services, facilitating service delivery, and increasing the main focus on exploring customer needs. The company can use this proposal as a reference in formulating a wholesale network connectivity service transformation strategy."
Jakarta: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2021
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Nabila Mahardiana Setiawan Putri
"Kemahahadiran penggunaan layanan aplikasi smartphone menjadikannya sebagai bisnis yang menarik dalam memenuhi kebutuhan di kehidupan perkotaan. Penelitian ini bertujuan membuat perancangan layanan dan strategi bisnis untuk aplikasi smartphone. Objek penelitian adalah produk Cibajoe, yaitu aplikasi smartphone laundry service yang akan diluncurkan di Jakarta Selatan dan Depok untuk pengguna Android.
Penelitian ini menggunakan Conjoint Analysis untuk mendapatkan level kepentingan atribut pelayanan. Kemudian segmentasi pasar dihasilkan dari Clustering Analysis atas preferensi dan profil responden.
Hasil penelitian menunjukkan sistem pembayaran memiliki kepentingan tertinggi dengan mahasiswa dan karyawan swasta mendominasi segmen, dimana model bisnis menggambarkan strategi bisnis yang diilustrasikan dengan Business Model Canvas.

The omnipresence of smartphone application services use makes it as an appealing business that meets the needs in urban life. This research aims to design services and business strategy for smartphone applications. The object of research is a laundry service smartphone application that will be launched in South Jakarta and Depok for Android users, namely Cibajoe.
This study applies Conjoint Analysis to generate the importance level of each service attributes. Afterwards, the market segmentation can be generated from Clustering Analysis based on respondents' preferences and profile.
The result shows that payment system has the highest importance level, as well as students and private employees dominate in the market, then the business model describes the business strategy which is illustrated by the Business Model Canvas.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S62226
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Firda Farida
"Laporan magang ini berisi tentang uji coba mengenai dasar pengklasifikasian aset keuangan berdasarkan PSAK 71, yaitu Uji Model Bisnis dan Uji SPPI (Solely Payments of Principal and Interest) yang dilakukan melalui workshop dengan divisi-divisi lain yang terkait dengan implementasi PSAK 71 di Bank CHF. Laporan magang ini bertujuan untuk
mengilustrasikan proses implementasi Uji Model Bisnis dan Uji SPPI, baik ketika workshop berlangsung maupun setelah workshop tersebut diadakan. Proses implementasi Uji Model Bisnis dan Uji SPPI ini menghasilkan klasifikasi aset keuangan baru yang sesuai dengan PSAK 71, yaitu biaya perolehan yang diamortisasi, nilai wajar melalui
pendapatan komprehensif lainnya, dan nilai wajar melalui laba rugi. Oleh karena itu, laporan magang ini pun mencakup evaluasi atas hasil dari proses implementasi Uji Model Bisnis dan Uji SPPI tersebut beserta contoh dan penjelasan dari masing-masing klasifikasi aset keuangan.

This internship report contains the implementation process of the basic tests in classifying financial assets based on PSAK 71, namely Business Model Test and SPPI (Solely Payments of Principal and Interest) Test that is held through a workshop with the other divisions related to the implementation of PSAK 71 in CHF Bank. The objective of this internship report is to illustrate the implementation process of Business Model Test and
SPPI Test during and after the workshop. This implementation process generates the new classifications of financial assets in accordance with PSAK 71, such as Amortized Cost, Fair Value Through Other Comprehensive Income (FVOCI), and Fair Value Through Profit or Loss (FVTPL). Therefore, this internship report also includes the evaluation upon the results of the implementation process of Business Model Test and SPPI Test along with the example and explanation in each classification of the financial assets.
"
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2019
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Bryanza Novirahman
"Teknologi Quran International adalah perusahaan rintisan (startup) yang bergerak di bidang pendidikan khususnya agama Islam dan berfokus pada pengajaran Al-Qur’an secara komprehensif. Sejak perusahaan ini pertama kali dibentuk pada tahun 2015, hingga saat ini perusahaan masih belum dapat mendapatkan keuntungan yang dapat membiayai operasional dari perusahaan. Lebih lanjut, hal ini disebabkan karena fokus dari sebagian besar pegawai perusahaan terbagi dengan pengerjaan proyek eksternal diluar perusahaan. Oleh karena itu, evaluasi business model pada aplikasi Learn Quran Tajwid dilakukan untuk menghasilkan usulan model monetisasi baru sehingga dapat membantu perusahaan dalam mendapatkan keuntungan yang lebih. Metode challenged based learning (CBL) kemudian dilakukan melalui pengumpulan data secara kualitatif dengan contextual interview untuk menilai aspek e-learning dari aplikasi serta mengetahui teknik in-app purchasing dan organic marketing yang cocok untuk diterapkan kedepannya. Aplikasi yang saat ini diteliti kepada 20 sampel responden pengguna aplikasi terdekat dan domain atau subject expert yang direkomendasi oleh stakeholder adalah yang tersedia dalam platform Android dan iOS. Hasil evaluasi menunjukkan bahwa model monetisasi dari Learn Quran Tajwid perlu diperbaiki secara menyeluruh sehingga kesempatan dari pengguna aktif yang dimiliki saat ini dapat dengan penuh dimanfaatkan oleh perusahaan. Dampak dari penelitian ini kemudian juga dapat berguna untuk perusahan rintisan lainnya agar bisa memiliki perpaduan model monetisasi yang lebih sustainable.

mpany was founded in 2015, there has been no significant profit from applications that can sponsor the operational cost of the company. This then led to the unfocused development of the Learn Quran Tajwid application because most of the employees now have other external projects outside the company. Therefore, the evaluation of the business model is provided to suggest the monetisation model so that the company can gain more profit on its side. The challenged- based learning (CBL) methodology is conducted through qualitative data collection with contextual interviews in order to assess the learning theory which has been implemented and finding the perfect in-app purchasing as well as organic marketing technique that wants to be implemented in the future. The application that is examined from 20 most convenient user samples and stakeholder's recommended domain or subject expert, is available on both platform, Android and iOS. The evaluation results show that the monetisation model of Learn Quran Tajwid needs to be improved completely since right now there are so many possibilities from the active users who have an opportunity to be taken advantage of by the company. This research can also give benefits to a startup company that wants to have a combination of more sustainable monetisation models."
Jakarta: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2021
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Risky Ade Maisal
"Peningkatan penjualan daring memberikan dampak positif pada pelaku usaha jasa logistik pergudangan sehingga permintaan pergudangan logistik di Indonesia ikut meningkat. Hal ini menjadikan Perum Bulog sebagai Badan Usaha Milik Negara (BUMN) yang memiliki gudang terbanyak di Indonesia berpotensi menjadi pelaku Penyedia Jasa Logistik (PJL) pergudangan. Selain menjalankan tugas publik, Perum Bulog juga melakukan kegiatan komersial, seperti jasa sewa gudang. Namun demikian, jasa sewa gudang ini tidak disertai dengan layanan pergudangan yang dapat memberikan nilai tambah. Penelitian ini mengkaji perancangan fungsionalitas Warehouse Management System (WMS) yang sesuai dengan kebutuhan internal Perum Bulog dan untuk mendukung model bisnis Perum Bulog sebagai PJL pergudangan. Metode analisis dalam merumuskan strategi model bisnis PJL pergudangan menggunakan audit strategi model bisnis, dalam memprioritaskan fungsionalitas WMS menggunakan metode MoSCoW (Must have, Should have, Could have, Won’t have), dan dalam mengidentifikasi potensi manfaat bisnis yang didapatkan dari investasi WMS menggunakan Tabel Manfaat Bisnis SI/TI Generik. Hasil dari penelitian ini adalah strategi layanan bisnis PJL pergudangan dari 4 aspek (konteks bisnis, pelanggan, kompetitor, dan jaringan bisnis), prioritas fungsionalitas WMS yang harus ada (Must have) pada peluncuran pertama, dan manfaat bisnis dari investasi WMS bagi internal Perum Bulog dan bisnis PJL pergudangan. Manfaat bisnis utama dari implementasi WMS bagi Perum Bulog adalah dapat mengurangi biaya penyimpanan, mengurangi risiko kecurangan administrasi, dan meningkatkan pendapatan lain-lain dari bisnis PJL pergudangan.

A bold increase in sales has a positive impact on warehousing logistics service business actors so that the demand for logistics warehousing in Indonesia also increases. This makes Perum Bulog a State-Owned Enterprise which has the most warehouses in Indonesia to become a Logistics Service Provider (LSP) of warehousing. In addition to carrying out public duties, Perum Bulog also carries out commercial activities, such as warehouse rental services. Unfortunately, this warehouse rental service is not accompanied by warehousing services that can provide added value. This study examines the design of the Warehouse Management System (WMS) functionality in accordance with the internal needs of Perum Bulog and to support the Perum Bulog business model as a warehousing PJL. The analytical method in formulating the LSP of warehousing business strategy model uses a business strategy model audit, in prioritizing WMS functionality using the MoSCoW (Must have, Should have, Could have, Won't have) method, and in identifying potential business benefits obtained from WMS investment using Generic IS/IT Business Benefits Table. The results of this study include the LSP of warehousing business service strategy from 4 aspects (business context, customers, competitors, and business networks), the priority of WMS functionality that must exist (Must have) at the first launch, and the business benefits of WMS investment for Bulog internal companies and LSP of warehousing business. The main business benefits of implementing WMS for Bulog are that it can reduce storage costs, reduce the risk of administrative fraud, and increase other income from the LSP of warehousing business."
Jakarta: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Indonesia, 2021
TA-pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Risnaldi
"Pemberian Bantuan Kesehatan Pensiun (BKP) adalah salah satu program YKKBI, yang bentuknya merupakan self insurance dimana seluruh risiko keuangan ditanggung oleh YKKBI.Biaya BKP terus meningkat setiap tahunnya, pada tahun 2010 sekitar Rp 169 milyar, dimana hampir 60 % nya digunakan untuk biaya rawat Inap di Rumah Sakit dan biaya obat di Apotek Langganan. Sejak tahun 2000 kenaikan Biaya BKP melebihi angka rata rata pertumbuhan pendapatan YKKBI yang merupakan sumber pendanaannya . Bidakara Medical Center (BiMC) merupakan embrio pendirian rumah sakit milik YKKBI, dengan model hospitality business (terpadu dengan hotel dan perkantoran Bidakara). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyusun analisis kelayakan pengembangan klinik Bidakara Medical Center dalam rangka pendirian rumah sakit di Jakarta Selatan tahun 2011. Setelah dilakukan penilaian dengan menggunakan TOWS matrik ,dimana dilihat pengaruh variabel eksternal dan internal didapat hasil posisi BiMC berada di Future Kuadran . Sedangkan dengan menggunakan IE matrik , dimana dinilai masing masing factor sukses kritisnya didapat hasil posisi BiMC berada di kuadran II. Dari matching dua matrik ini didapat kesimpulan Klinik BiMC layak untuk berkembang menjadi Rumah Sakit.

Bantuan Kesehatan Pensiun is one of YKKBI programs, which is a.self-insurance that all financial risks undertaken by YKKBI. Bantuan Kesehatan Pensiun (BKP) cost was increasingly every year. In 2010, BKP cost reached about 169 billions IDR, and almost 60% was used to pay hospitalization and pharmacy fee. Since 2000, BKP cost was beyond YKKBI growth income rate as its funding source. Bidakara Medical Center (BiMC) is an embryo of YKKBI hospital with hospitality business model which is integrated with office and hotel of Bidakara. The aim of this research is to analysis feasibility of developing BiMC to be a hospital in South Jakarta year 2011. Through TOWS matrix analysis, the effects of internal and external variables were assessed and the result was BiMC position is in the Future Quadrant. Through IE matrix, every critical success factors were evaluated and resulted in an outcome that BiMC is in the Quadrant II. Finally, by matching these two kinds of matrix, the conclusion is that BiMC can be developed into a hospital."
Depok: Universitas Indonesia, 2011
T28921
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library