Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 11 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Mohammed Ali Berawi
"Tesis ini berupaya memberikan gambaran tentang pemberdayaan pulau-pulau terluar tidak berpenghuni di sekitar Selat Malaka. Tekanan penelitian ini adalah berupaya menggambarkan kondisi pulau-pulau terluar yang tidak berpenghuni di sekitar Selat Malaka, bagaimana pemberdayaan terhadap pulau-pulau terluar tidak yang berpenghuni dan peran stake holder yang berperan dalam pemberdayaan pulau-pulau terluar tidak berpenghuni untuk meningkatkan ketahanan nasional, khususnya segi kesejahteraan dan keamanan.
Dalam penelitian ini dapat digambarkan bahwa pulau-pulau terluar yang menjadi objek penelitian merupakan pulau-pulau terluar yang tidak berpenghuni dan mempunyai peran strategis dalam menjaga tetap utuhnya kedaulatan Negara Kesatuan Republik Indonesia. Namun dilihat kenyataannya, bahwa masih banyak permasalahan yang terdapat di pulau-pulau terluar tersebut. Kerawanan terhadap tindak kejahatan, pelanggaran batas wilayah, aktivitas ilegal maupun pengklaiman sepihak oleh pihak asing masih terjadi di pulau-pulau terluar, khususnya pulau-pulau terluar di sekitar selat Malaka. Selain itu, pulau-pulau terluar rawan hilang akibat abrasi air laut dan efek dari pemanasan global.
Beberapa teori pendukung yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori pemberdayaan dari Ife, yang menjelaskan bahwa pemberdayaan merupakan suatu konsep untuk mencapai tujuan. Sedangkan menurut Kieffer bahwa pemberdayaan memerlukan adanya unsur partisipatif pada pemberdayaan. Dijelaskan juga oleh Parson et al bahwa pemberdayaan merupakan proses pembangunan yang bermula dari pertumbuhan individual yang kemudian berkembang menjadi sebuah perubahan sosial yang lebih besar.
Penelitian tentang pemberdayaan pulau terluar yang tidak berpenghuni di sekitar Selat Malaka ini juga tidak terlepas dengan bagaimana untuk memberdayaakan ruang yang ada. Khususnya ruang wilayah Negara Kesatuan Republik Indonesia yang merupakan negara kepulauan yang merupakan kesatuan wadah yang meliputi ruang darat, ruang laut maupun ruang udara, dan juga kekayaan alam yang terdapat di wilayah nusantara. Dalam pemberdayaan pulau-pulau terluar tidak berpenghuni, yang merupakan ruang negara juga didukung dengan bagaimana partisipasi masyarakat, peran lembaga, pembangunan berkelanjutan, untuk memberdayakan pulau-pulau tersebut.
Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif yang berusaha menggambarkan kondisi alamiah yang bersifat deskriptif analisis. Untuk mendukung penelitian ini, dilaksanakan penelitian studi literatur didapat dari berbagai sumber dan juga tinjauan langsung di lapangan. Dari hasil yang diperoleh ternyata masih banyak kekurangan dan tidak tersedianya sarana prasarana yang dapat menunjang dalam meningkatkan kesejahteraan maupun keamanan. Kondisi real dilapangan menunjukkan bahwa masih kurangnya pemberdayaan terhadap pulau-pulau terluar yang mempunyai peran strategis ini. Dalam penelitian ini terdapat pulau-pulau yang berpotensi untuk diberdayakan, baik secara ekonomi maupun pertahanan, yaitu Pulau Berhala dan Pulau Nipa.
Penelitian ini memberikan rekomendasi agar dalam pemberdayaan pulau-pulau terluar tidak berpenghuni di sekitar Selat Malaka, harus dilaksanakan oleh stake holder yang mempunyai kewenangan besar dan dapat melaksanakan berbagai program yang sesuai dengan karakter masing-masing wilayah pulau. Untuk meciptakan ketahanan negara, diperlukan penguatan aspek pertahanan di pulau-pulau terluar, khususnya yang berada di jalur penting, yaitu Selat Malaka.;prasarana yang dapat menunjang dalam meningkatkan kesejahteraan maupun keamanan. Kondisi real dilapangan menunjukkan bahwa masih kurangnya pemberdayaan terhadap pulau-pulau terluar yang mempunyai peran strategis ini. Dalam penelitian ini terdapat pulau-pulau yang berpotensi untuk diberdayakan, baik secara ekonomi maupun pertahanan, yaitu Pulau Berhala dan Pulau Nipa.
Penelitian ini memberikan rekomendasi agar dalam pemberdayaan pulau-pulau terluar tidak berpenghuni di sekitar Selat Malaka, harus dilaksanakan oleh stake holder yang mempunyai kewenangan besar dan dapat melaksanakan berbagai program yang sesuai dengan karakter masing-masing wilayah pulau. Untuk meciptakan ketahanan negara, diperlukan penguatan aspek pertahanan di pulau-pulau terluar, khususnya yang berada di jalur penting, yaitu Selat Malaka. "
Depok: Program Pascasarjana Universitas Indonesia, 2011
T30247
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
cover
Mohammed Ali Berawi
"Summary:
Implementation of value engineering on buildings' construction in Indonesia"
Jakarta: UI-Press, 2014
690 MOH a
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Mohammed Ali Berawi
"Soekarno - Hatta Airport is the main gateway for international flights, particularly to Greater Jakarta. Currently, it serves more than 44 million passengers per year which causes accessibility problems due to the high volurne of vehicles. Toll Road still becomes the main access to the airport and in peak hours. these high volunics of vehicles create congestion leading to time travei uncertainty. Soel"
ASEA-SEC-2; Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
MK-Pdf
UI - Makalah dan Kertas Kerja  Universitas Indonesia Library
cover
Mohammed Ali Berawi
"Indonesian government attempts to improve connectivity and to increase regional activities in Sumatera Island through the development of Trans Sumatera Toll Road (TSTR). However, despite its benefits to local economic development in Sumatera, the project shows low feasibility due to a low amount of investment. It can be attributed from the lack of planning in the initial phase to produce a comprehensive route that considers the various potentials of the regions. Thus, this research aims to investigate alternative route planning of Trans Sumatera Toll Road particularly in this paper for Central Sumatera by studying Gross Regional Domestic Product (GRDP), population and other significant factors. This research exposes cities and districts in Riau, West Sumatera, and Jambi which potentially contribute to the regional economy. Each selected towns and districts will be integrated with the intermodal system and connected to other functions to establish the Trans Sumatera Toll Road project in Central Sumatera. Compared to existing estimation of investment from public records, this alternative route has generated a competitive cost of investment which is estimated around 118,053,400,074,696 rupiahs. The research findings are expected to become the basis to improve other similar infrastructure toll road project development.

Pembangunan Perencanaan Rute Infrastruktur Jalan: Meningkatkan Kelayakan Proyek Jalan Tol. Pemerintah Indonesia berupaya untuk meningkatkan konektivitas dan meningkatkan kegiatan ekonomi regional di Pulau Sumatera melalui pengembangan Jalan Tol Trans Sumatera (JTTS). Namun demikian, proyek tersebut masih menunjukkan kelayakan rendah yang disebabkan minimnya kelayakan investasi. Hal ini disebabkan kurangnya perencanaan pada tahap awal proyek dalam menghasilkan rute komprehensif dengan mempertimbangkan berbagai potensi daerah. Dengan demikian, penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan perencanaan rute alternatif Jalan Tol Trans Sumatera (JTTS) khususnya Sumatera bagian tengah. Hal ini dilakukan dengan mempelajari Produk Domestik Regional Bruto (PDRB), populasi dan faktor signifikan lainnya. Penelitian akan menghasilkan kota dan kabupaten di Riau, Sumatera Barat dan Jambi yang potensinya diintegrasikan dengan sistem intermodal dan terhubung dengan fungsi lain pada proyek JTTS bagian Sumatera Tengah. Dibandingkan dengan estimasi biaya yang tercatat dalam catatan publik, rute alternatif ini menghasilkan biaya yang kompetitif yang mencapai 118.053.400.074.696 rupiah. Luaran penelitian diharapkan dapat digunakan sebagai dasar untuk pengembangan proyek infrastruktur lain di Indonesia."
Depok: Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering Universitas Indonesia, 2016
AJ-Pdf
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Mohammed Ali Berawi
Jakarta: UI-Press, 2015
624.259 82 MOH r
Buku Teks  Universitas Indonesia Library
cover
Mohammed Ali Berawi
"As a consequence of an improvement in productivity, due to shorter travel time and further development in connectivity, a High Speed Train (HST) project is one kind of infrastructure which has a potential for positive impact on economic development and growth. However, HST project feasibility rarely meets related stakeholders’ expectations, since the benefits and added value are considered low, when compared to the value of investment. Therefore, a comprehensive study is required by producing innovative ideas to improve the feasibility of HST projects, from the viewpoint of both technical and economic aspects. This study is aimed at improving the feasibility of project investment for the conceptual design of Jakarta-Surabaya HST project by using Value Engineering (VE). The methodology uses both qualitative and quantitative approaches through in-depth interviews and life cycle cost analysis. Route 1 selected as the best scenario that has 4 stations connecting Jakarta to Cirebon to Semarang, and to Surabaya. The HST project requires a budget of 36 Trillion IDR with operational and maintenance costs estimated for about 1.2 Billion IDR per year for 685 km of high speed train infrastructure."
Depok: Faculty of Engineering, Universitas Indonesia, 2015
UI-IJTECH 6:4 (2015)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Mohammed Ali Berawi
"The construction industry has a vast impact on the environment and the economy. Construction project performance requires a focus on increasing the resource efficiency and reducing the impact on the environment during the construction lifecycle. This on-going research is addressed towards the need of improving construction project performance by creating added-value for building projects using quality management (QM) and value management (VM) approaches. This research employs a quantitative approach through a questionnaire survey distributed to construction industry stakeholders. The questionnaire consists of three parts of discussion including identification of critical success factors and barriers that exist typically at each construction stage in building projects, plus identification of additional functions in building projects, and total investment cost for building projects. As the significant findings indicate, this research evaluates how the understanding of quality and its perceived processes plus how the identification of additional functions can be applied to deliver efficiency and more added-value in building construction projects e.g. Energy Efficient Buildings."
Depok: Faculty of Engineering, Universitas Indonesia, 2013
UI-IJTECH 4:1 (2013)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Mohammed Ali Berawi
"The government of Indonesia continues to promote infrastructure development in various sectors such as road transport, ports, and new railway lines. One of the large infrastructure projects that aims to increase regional and national economic growth is the high-speed rail line linking Jakarta and Bandung. The connecting of these two major cities (Jakarta in the north-west of Java Island and Bandung in the south-west) will significantly contribute to the country’s gross domestic product (GDP). As one of the areas that will be connected to the high-speed rail line, Walini has tremendous potential for development. There is the opportunity to develop the new city as a center for agriculture commodities such as tea and rubber, but other city development formats should also be considered, such as business capital, government functions, or IT. The development of Walini requires proper planning and a comprehensive conceptual design which focuses on the vision developed in the initial blueprint. This research aims to conduct a comprehensive study by considering development prospects and regional characteristics, as well as added value to increase competitiveness in terms of infrastructure, technological readiness, and urban development. It will combine approaches from both qualitative perspectives and quantitative investigation, using in-depth interviews and a decision matrix as evaluation tools to select the best alternative for the direction of city planning. This study produces a strategic recommendation for government and other related stakeholders about regional development and urban city planning for Walini as a new IT-based city and technology park."
Depok: Faculty of Engineering, Universitas Indonesia, 2017
UI-IJTECH 8:6 (2017)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Mohammed Ali Berawi
"In 2015, the government of Indonesia launched the development of The 35,000 MW of power capacity. This project is required to stimulate economic growth and production in Indonesia. However, the project requires a huge financial investment, estimated to be about US$ 90.90 billion. Considering this situation, the construction of effective and efficient power plants based on energy potential in Indonesia is necessary. This research proposes alternative power plant development based on multiple linear regression and peak load analysis approaches. The results of this research show that 33% of the total power plants will be constructed in Java-Bali and the remaining 67% will be spread across Indonesia. Total energy demand in Indonesia is estimated at about 47.345 MW, with a total investment cost of about 1,813.32 trillion rupiah and operation and maintenance costs of about 289.13 trillion rupiahs per year. The research presented here also shows the use of renewable energy power plants increasing from 27% to 34% compared to the existing calculation."
Depok: Faculty of Engineering, Universitas Indonesia, 2016
UI-IJTECH 7:8 (2016)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Mohammed Ali Berawi
"The Trans-Sumatera Toll Road (TSTR) Infrastructure Project is planned to stretch from Bakauheni to Banda Aceh (2527 kilometers), with an estimated investment about IDR 290 trillion. The value engineering method is applied to the TSTR project by creating six additional functions for a toll road: motorcycle lane integration, rest area development, dry port integration, median railways integration, tourism park development, and fiberoptic networking. The feasibility analysis is constructed using a system dynamic approach to three toll tariff scenarios. The result reveals that the additional functions have improved the financial feasibility of TSTR project, with the internal rate of return for the three proposed scenarios ranging from 8.28% to 13.77%"
Depok: Faculty of Engineering, Universitas Indonesia, 2015
UI-IJTECH 6:3 (2015)
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
<<   1 2   >>