Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 132413 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Nathania Elma Christie
"Skripsi studi kasus ini menganalisis penerapan pengendalian internal di organisasi nirlaba berupa organisasi keagamaan yaitu Gereja A Bekasi. Sebagai organisasi nirlaba, Gereja A Bekasi memiliki pedoman dalam melakukan pengendalian internal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui manajemen pengendalian internal atas pelayanan dan pengelolaan keuangan di Gereja A Bekasi dan mengetahui kesesuaian pengendalian internal yang diterapkan dengan kerangka kerja COSO (2013) yang mencakup lima
komponen terdiri dari lingkungan pengendalian, penilaian risiko, aktivitas pengendalian, informasi dan komunikasi, serta aktivitas pemantauan. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif untuk menganalisis data yang diperoleh dan menggunakan teknik wawancara, observasi, dokumentasi, dan studi pustaka sebagai teknik
pengumpulan data. Hasil dari penelitian ini menyimpulkan bahwa Gereja A Bekasi sudah mengusahakan penerapan pengendalian internal. Gereja A Bekasi telah memiliki kebijakan dalam melakukan pengendalian internal. Dalam pelaksanaan pelayanan,
Gereja A Bekasi memiliki kebijakan tertulis namun peraturan tertulis yang dimiliki saat ini masih terbatas. Dalam hal keuangan, Gereja A Bekasi memiliki kebijakan tertulis namun tidak semua kebijakan yang dilakukan oleh Gereja A Bekasi dalam mengelola keuangan diatur dalam peraturan tertulis. Gereja A Bekasi sudah berusaha menerapkan pengendalian internal dalam melaksanakan aktivitas operasionalnya, namun belum menerapkan semua komponen yang ada di kerangka kerja COSO.

This case study analyzes the application of internal control in a nonprofit organization in the form of a religious organization, a church namely Gereja A Bekasi. As a nonprofit organization, Gereja A Bekasi has guidelines in exercising internal control. This study aims to obtain the management of internal control over service and financial management at Gereja A Bekasi and to find out the suitability of internal controls implemented with
the COSO framework (2013) which includes five components consisting of control environment, risk assessment, control activities, information and communication, and monitoring activities. This case study used a qualitative descriptive method to analyze the data and used interview techniques, observation, documentation, literature study as data
collection techniques. The results of this study concluded that the Gereja A Bekasi has made efforts to implement internal controls. Gereja A Bekasi has a policy of exercising internal control. In the implementation of services, Gereja A Bekasi has a written policy, but the written regulations currently have are still limited. In terms of finance, Gereja A Bekasi has a written policy but not all regulations and policies implemented by Gereja A Bekasi in managing finances are regulated in written regulations. Gereja A Bekasi has tried to implement internal controls in carrying out its operational activities but has not implemented all the components in the COSO framework.
"
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2021
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Marselinus Aditya Hartanto Tjungadi
"Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi akuntabilitas dan pengendalian internal pelaporan keuangan Gereja Toraja ABC. Keunikan dari organisasi nirlaba dibandingkan organisasi yang berorientasi pada laba dapat mempengaruhi aspek akuntabilitas dan pengendalian internal. Tiap kategori organisasi nirlaba memiliki keunikan, sehingga masing-masing memiliki konsekuensi yang berbeda. Salah satu kategori organisasi nirlaba adalah organisasi nirlaba keagamaan. Dibandingkan kategori organisasi nirlaba lainnya, organisasi nirlaba keagamaan tidak hanya bertanggung jawab kepada sesama makhluk hidup lainnya, terutama manusia, tetapi juga bertanggung jawab kepada Tuhan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif deskriptif dengan pendekatan studi kasus pada single case unit analysis. Objek penelitian adalah Gereja Toraja ABC karena dari hasil wawancara awal dengan beberapa jemaat gereja, diketahui bahwa terjadi selisih atas jumlah dana dari rekapan penerimaan dan pengeluaran uang yang diterima gereja, serta nama penyumbang tidak diinformasikan padahal dana sudah diberikan oleh penyumbang.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa tahapan dalam pelaksanaan akuntabilitas pelaporan keuangan gereja belum berjalan dengan optimal. Pengendalian internal pun belum berjalan dengan baik, terutama pengurus keuangan gereja yang kurang kompeten, pemisahan tugas yang belum sepenuhnya baik, dan penerapan pedoman umum yang belum optimal. Kurangnya pemahaman para pengurus keuangan juga dimaklumi oleh jemaat, sehingga menerima saja keadaan tersebut. Bagi unit analisis disarankan agar isi dari Pedoman Umum Pengelolaan Keuangan dan Harta Milik Gereja Toraja diperbaiki dan meningkatkan sosialisasi kepada para pengurus keuangan dan majelis jemaat. Sebaiknya menggunakan aplikasi akuntansi, menyusun bagan akun, merekrut staf khusus sebagai pegawai keuangan atau akuntansi, dan menggunakan metode penilaian kinerja untuk mengukur kinerja staf tersebut.

This research aims to evaluate accountability and internal control of financial reporting on ABC Toraja Church. The uniqueness of non-profit organizations compared to profit-oriented organizations can affect aspects of accountability and internal control. Each category of a non-profit organization is unique, so each has different consequences. One of the categories is religious non-profit organizations. Compared to other categories of organizations, religious nonprofits are not only responsible to other living beings, especially humans, but also to God. The method used in this research is qualitative descriptive that uses case study approach with single case unit analysis. The object of research was the ABC Toraja Church because from the results of initial interviews with several church members, it was found that there was a difference in the amount of funds received from the recapitulation of cash receipt and disbursement by the Church, and the names of donors were not informed even though the funds had been given by donors.
The results of the research show that the stages in implementation of financial reporting accountability on church have not run optimally. The internal control also has not run well, especially Church financial administrators is not competent, segregation of duties that have not fully good, and application of general guidance have not run optimally. The lack of understanding of Church financial administrators also understood by the church members. For the unit of analysis, it is suggested that the contents of the General Guidelines for Financial Management and Property of the Toraja Church be improved and increase outreach to financial administrators and church councils. Researcher recommends using an accounting application, compiling a chart of accounts, recruiting specialized staff as financial or accounting employees, and using key performance index to measure the performance of those staff."
Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2020
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Purba, Ijmal Hanandra
"Penelitian ini bertujuan untuk menguji tingkat efektivitas penerapan pengendalian internal pada yayasan ABC. Yayasan ABC ini adalah yayasan yang berdiri sejak tahun 2001 yang bergerak dalam aktivitas sosial berfokus pada aktivitas pendidikan dan pemberdayaan. Pendanaan yayasan ini berasal dari individu pendiri yayasan yang juga berposisi sebagai dewan pembina. Penelitian ini menggunakan metode studi kasus dengan melibatkan data primer dari hasil wawancara.
Dalam penelitian ini metode analisis yang digunakan adalah analisis deskriptif. Dalam penelitian ini perbandingan efektivitas kebijakan dan penerapan pengendalian internal di Yayasan ABC ditinjau menggunakan standar acuan yang dikeluarkan oleh Commiittee of Sponsoring Organization (COSO) dalam bentuk kerangka pengendalian internal terpadu (COSO Internal Control Integrated Framework) yang diterbitkan pada tahun 2013 dan aturan hukum yang berlaku terkait yayasan.
Hasil analisis terhadap poin-poin checklist kerangka pengendalian internal COSO menunjukkan bahwa Yayasan ABC telah cukup efektif dalam menetapkan dan merapkan kebijakan pengendalian internal. Hal ini dilihat dari 66 dari 77 poin checklist (85,7%) kebijakan pengendalian internal ada dan memenuhi standar acuan COSO. Terkait penerapan pengendalian internal sebanyak 66 dari 77 checklist poin (85,7%) terlaksana mengikuti kebijakan internal, 6 poin atribut tidak diatur dan tidak terlaksana (7,8%) dan 5 poin atribut (6,5%) tentatif yang artinya pelaksanaan poin atributnya tetap terlaksana meskipun tidak diatur dalam standar tertulis.

The aim of this study is to examine the effectiveness of internal control implementation on ABC Foundation. The ABC Foundation is a philantropicbased foundation that was founded in 2001 which focus on social activities concerning on poverty eradication through education empowerment, and enhancement of quality of lives. The funding of the ABC Foundation comes from single-family founder which also act as the chairman of the foundation. This is a case study involving primary data from interviews and secondary data from other resources.
This study uses descriptive analysis as research method. This study compares the level of effectiveness between the policies and its internal control implementation in ABC Foundation toward COSO internal control framework which published in 2013 and related government regulations. The analysis using 77 checklist point in COSO internal control evaluation template.
The analysis shows that 66 out of of the 77 checklist points (85.7%) of internal control policies in ABC Foundation are existed and suitable to COSO guidelines. For the implementation aspect, 66 out of 77 checklist points (85.7%) and internal implementation are following the ABC Foundation internal policies and 5 attribute points (6.5 %) are tentatively implemented which means the implementation is not based on the written policies.
"
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2014
S54083
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Sinaga, Debora Ria Sari
"Penelitian ini menganalisis kesesuaian prosedur pengadaan barang dan jasa pada organisasi XYZ dengan Peraturan Presiden Nomor 16 Tahun 2018. Selanjutnya penulis menganalisis pengendalian internal pada kegiatan pengadaan barang dan jasa berdasarkan unsur pengendalian internal yang tertuang dalam Peraturan Pemerintah Nomor 60 tahun 2008. Penelitian ini merupakan studi kasus dengan menggunakan metode deskriptif kualitatif. Penelitian dilakukan dengan studi pustaka dan wawancara.
Dari hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa prosedur pengadaan barang dan jasa yang telah dilakukan di organisasi XYZ belum sepenuhnya sesuai pada Peraturan Presiden No 16 tahun 2018. Penelitian ini juga menunjukkan bahwa pengendalian internal pada pengadan barang dan jasa telah dilaksanakan memenuhi kelima unsur sistem pengendalian intern pemerintah. Namun masih terdapat kelemahan pada beberapa unsur pengendalian internal.

This study aims to analyze the compliance of the procedures for the procurement of goods and services in the XYZ organization with Presidential Regulation No. 16 of 2018. Furthermore, the authors analyzes the internal control in the procurement of goods and services based on internal control elements of Government Regulation Number 60 of 2008. This study is a study case using qualitative descriptive method. The study was conducted with literature review and interviews.
The results of this study is that the procedures for the procurement of goods and services at the XYZ organization are not fully comply with Presidential Regulation No. 16 of 2018. These research also shows that internal control of the procurement of goods and services has been carried out fulfilling the five elements of government internal control systems. However, there are still several obstacles in the element of internal control.
"
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Gultom, Katherine Marsha Devina
"ABSTRACT
Skripsi ini bertujuan untuk menganalisis sistem pengendalian internal yang telah diterapkan oleh sebuah lembaga nirlaba di bawah lingkungan perguruan tinggi di Indonesia. Saat awal pendirian Lembaga XYZ merupakan sebuah proyek yang diperuntukkan untuk memberdayakan Usaha Kecil Menengah (UKM) agar mampu bersaing. Namun pada tahun 2015, projek tersebut berubah menjadi sebuah lembaga yang didirikan atas persetujuan Dekan Fakultas. Penelitian ini menggunakkan metode analisis deskriptif sebagai metode penelitiannya dengan menggunakan sumber data seperti hasil wawancara, observasi, dan studi kepustakaan berupa peraturan atau kebijakan tertulis. Analisa dilakukan dengan membandingkan seluruh aspek pengendalian internal COSO (2013) dan peraturan Universitas terkait dengan data yang didapat. Berdasarkan analisis Lembaga XYZ memiliki bentuk pengendalian yang sangat sederhana dan melakukan 31 dari 87 (35,63%) aspek pengendalian internal COSO. Ada 21 dari 43 aspek yang telah berjalan namun belum memiliki kebijakan tertulis.

ABSTRACT
This study aims at analyzing the internal control system that has been applied by a non-profit institution in higher education environment in Indonesia. nitially, the Institution was merely a project which was intended to empower Small and Medium Enterprises (SMEs) to be able to compete. But in 2015, the project was transformed into an established institution upon approval of the Faculty Dean. This study uses a descriptive analysis method, as well as utilizing data obtained from sources such as interviews, observations and literature studies.. The analysis is done by comparing all aspects of COSO (2013) internal control and University regulations, towards research result. The analysis shows that the Institution has a very simple form of control.  Implementing 31 out of 87 (35,63%) aspects of COSO internal control. There are 22 out of 43 aspects that have been carried out but have no written policies."
2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Purwantiningsih
"ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penerapan pengendalian internal dan upaya Kementerian Sosial dalam proses pengelolaan persediaan logistik bencana alam Gudang Induk Bekasi Kementerian Sosial. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif pendekatan studi kasus. Penelitian ini menggunakan teknis
analisis atas wawancara mendalam kepada pihak yang terkait dengan pengelolaan
persediaan logistik bencana alam Gudang Induk Bekasi Kementerian Sosial. Hasil
penelitian ini adalah faktor aktivitas pengendalian merupakan komponen yang
lemah dibandingkan dengan faktor lingkungan pengendalian, penilaian risiko,
informasi dan komunikasi serta pengawasan. Oleh karena itu pengelolaan gudang
sebaiknya mengacu pada SOP yang telah disusun sehingga gudang memiliki
perannya secara optimal layaknya sistem pergudangan skala besar

ABSTRACT
This research is aimed to analyzes the implementation of internal controls and
efforts Ministry of Social Affairs in the process of inventories management on
Natural Disasters Logistics Warehouse Bekasi Ministry of Social Affairs. This
research is a qualitative case study approach. This study uses a technical analysis
of the depth interviews with staff who manage logistics of natural disasters
Warehouses Bekasi Ministry of Social Affairs. The results of this study are factors
control activity is more vulnerable than the component factors control
environment, risk assessment, information and communication and monitoring.
Therefore, the warehouse logistics management should refer to the SOP that has
been prepared so that the warehouse has an optimal role like a large-scale
warehousing system"
2015
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Pascal Lahai Roy
"Skripsi ini bertujuan untuk menganalisis dan merancang sistem informasi akuntansi yang digunakan dalam kegiatan yang ada pada siklus penerimaan dan pengeluaran Huria Kristen Batak Protestan Depok I. Metode yang digunakan dalam merancang sistem informasi akuntansi adalah metode Framework for the Application of Sistems Thinking (F.A.S.T.). Hasil penelitian berupa prosedur yang diharapkan dapat berguna untuk meningkatkan kinerja pengelola HKBP Depok I maupun untuk penelitian selanjutnya.

This study aim to analyze and develop the accounting information system used in the activity within revenue and expenditure cycle of Huria Kristen Batak Protestan Depok I. The method used in developing the accounting information is the Framework for the Application of Sistems Thinking (F.A.S.T.) method. The result is a procedure which may increase performance of HKBP Depok I management as well as foundation for further studies."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2013
S45785
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ceicilia Astri Hartanti
"ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis, merancang dan mengimplementasikan sistem pengendalian internal pada siklus pendapatan suatu entitas nirlaba yang bergerak di bidang jasa pendidikan. Penelitian ini dilakukan dengan pendekatan kualitatif deskriptif dengan metode studi kasus pada Yayasan ABC. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian adalah observasi pada salah satu cabang sekolah yang berada di bawah kepengurusan Yayasan ABC, melakukan serangkaian wawancara dengan tim di divisi penjualan, divisi keuangan serta pihak pengurus Yayasan, dan melakukan analisis pada dokumen internal perusahaan. Hasil penelitian menunjukkan terdapat beberapa kelemahan pada rancangan pengendalian internal Yayasan dalam mengoptimalkan proses penagihan kepada orang tua murid. Kelemahan ini disebabkan karena belum adanya penyesuaian prosedur terhadap proses bisnis yang baru dan penerapan pengendalian internal yang belum dilakukan secara seragam dan terstruktur. Hal ini berdampak terhadap saldo akun piutang usaha dan nilai pendapatan yang dicatatkan menjadi tidak akurat; dan banyaknya keluhan dari orang tua murid akibat nilai penagihan yang tidak sesuai. Oleh karena itu, penelitian ini memberikan rekomendasi perbaikan pada prosedur administrasi keuangan perusahaan beserta aktivitas pengendalian internal yang diperlukan guna menyelesaikan permasalahan yang ada sehingga kinerja dan reputasi Yayasan di mata para pelanggannya dapat meningkat.

ABSTRACT
This research aims to analyze, design and implement internal control systems in the revenue cycle of a nonprofit entity engaged in education services. This research was conducted with descriptive qualitative approach of case study method at ABC Foundation. The research was conducted by observing on one of the school branch under the ABC Foundation management, conducting a series of interviews with the team in the sales division, the financial division as well as the management of the Foundation, and analyzing the internal documents of the company. The results show that there were some weaknesses on the Foundation internal control design in optimizing billing process to parents. It was caused by the absence of procedures rsquo adjustment to new business processes and the implementation of internal control that has been done unevenly and unstructured. This has an impact on the account balances of accounts receivable and the value of the recorded income to be inaccurate and the number of complaints from the parents due to inappropriate billing amount. Therefore, this study provides recommendations for improvements in company rsquo s financial administration procedures and internal control activities that can be applied to solve existing problems. So that, in the near future, company rsquo s performance and reputation will be increase.
"
Fakultas Eknonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2017
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Putri Rianda Anugre
"[Tesis ini menganalisis komunikasi internal pada organisasi perusahaan multinasional dalam konteks manajemen komunikasi yang didasarkan pada faktor penentu dan faktor penghambat komunikasi yang efektif (Lesley, 1991) serta menganalisis strategi komunikasi yang dilakukan organisasi dalam rangka sosialisasi Good Corporate Governance (“GCG”). Studi ini mengangkat kasus perusahaan multinasional yaitu Telin Group, yang mensosiliasikan kebijakan di anak perusahaan dengan dua perbedaan karakteristik. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan perolehan data melalui wawancara mendalam, studi dokumen dan kepustakaan. Hasil akhir dari studi ini menunjukkan bahwa komunikasi organisasi internal adalah sangat penting dan jelas dibutuhkan dalam sebuah organisasi untuk mencapai tujuan-tujuan organisasi. Komunikasi internal yang dikelola dan diorganisasikan secara baik dapat membantu organisasi dalam menciptakan iklim komunikasi yang baik dan kondusif;This thesis analyzing internal communication on the multinational corporations to take the socialization Good Corporate Governance (“GCG”) at PT Telekomunikasi Indonesia International group and 2 subsidiary company Telin Malaysia dan Telin Timor Leste. In terms of management of communications based on decisive and a barrier aspect to effective communication presented by Lesley (1991) and also analyzed the communications strategy within the socialization of the GCG. This study took the case to the multinational companies that TELIN Group, where the parent policy socialize the group policy in subsidiaries, studied company profile is divided into companies that are in the countries that already have good rules of corporate governance and in countries that do not have corporate governance rules. This study used a qualitative approach and descriptive analysis. Data were obtained through in-depth interviews , a number of valuable dokunmen , and literature study . At the end result of this study showed that internal organizational communication is very important and clearly needed within an organization to achieve organizational goals . Internal communications are managed and well organized can help organizations to create a climate of good and conductive communication., This thesis analyzing internal communication on the multinational corporations to take the socialization Good Corporate Governance (“GCG”) at PT Telekomunikasi Indonesia International group and 2 subsidiary company Telin Malaysia dan Telin Timor Leste. In terms of management of communications based on decisive and a barrier aspect to effective communication presented by Lesley (1991) and also analyzed the communications strategy within the socialization of the GCG. This study took the case to the multinational companies that TELIN Group, where the parent policy socialize the group policy in subsidiaries, studied company profile is divided into companies that are in the countries that already have good rules of corporate governance and in countries that do not have corporate governance rules. This study used a qualitative approach and descriptive analysis. Data were obtained through in-depth interviews , a number of valuable dokunmen , and literature study . At the end result of this study showed that internal organizational communication is very important and clearly needed within an organization to achieve organizational goals . Internal communications are managed and well organized can help organizations to create a climate of good and conductive communication.]"
Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2015
T43940
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ananta Adi
"Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis serta memberikan rekomendasi atas peningkatan efektivitas sistem pengendalian internal pada siklus persediaan di PT TMT. PT TMT adalah perusahaan keluarga yang beroperasi di sektor manufaktur khususnya dalam bidang elevator dan escalator, maka dari itu persediaan menjadi sumber pendapatan utama perusahaan. Sebagai perusahaan keluarga, PT TMT memiliki keterbatasan sumber daya dan infrastruktur sehingga hal ini dapat menghambat penerapan sistem pengendalian internal yang efektif.  Penelitian ini mengadopsi metode pendekatan kualitatif yang mengacu pada kerangka kerja Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission (COSO). Adapun teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, observasi langsung, dan melakukan analisis terhadap dokumen Standar Operasional Prosedur (SOP) PT TMT. Berdasarkan hasil penelitian, ditemukan bahwa PT TMT masih memiliki kelemahan pengendalian internal terkait dengan kelima komponen kerangka pengendalian internal COSO. Penelitian ini diharapkan mampu memberikan informasi yang akurat mengenai kondisi pengendalian internal di PT TMT dan memberikan rekomendasi untuk memperbaiki kelemahan dalam pengendalian internal perusahaan tersebut.

This research aims to analyze and provide recommendations for improving the effectiveness of the internal control system in the inventory cycle at PT TMT. PT TMT is a family-owned company operating in the manufacturing sector, especially in the elevator and escalator industry, making inventory a major source of revenue for the company. As a family-owned company, PT TMT faces limitations in resources and infrastructure which can hinder the implementation of an effective internal control system. This study adopts a qualitative approach that refers to the framework of the Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission (COSO). Data collection techniques include interviews, direct observations, and analysis of PT TMT's Standard Operating Procedures (SOP) documents. Based on the research findings, it was found that PT TMT still has weaknesses in internal control related to all five components of the COSO internal control framework. This research is expected to provide accurate information about the internal control conditions at PT TMT and provide recommendations to address the weaknesses in the company's internal control."
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2023
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>