Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 170834 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Diwakara Sindhu Dharmika
"ABSTRACT
Photovoltaic cell is one of renewable energy technology which converts sunlight into electrical energy. However it has a limitation where it only can yield energy ouput during day, meanwhile the peak load for residential use mostly occurs on evening, therefore to reduce energy consumption from grid during peak load hours a PV system need to be equipped with battery as energy storage. The software used in this research, System Advisor Model SAM provides various types of Lead Acid and Lithium ion batteries to model the energy storage in a PV system simulation.The performance parameters compared between Lead Acid and Lithium ion batteries in this simulation include battery efficiency and battery life. From the efficiency aspect, Lithium ion has higher efficiency compared to Lead Acid with difference of 6.96 . Meanwhile from battery life aspect, Lithium ion lasts for 5500 cycles in 16 years before being replaced and Lead Acid only lasts for 1180 cycles in around 3 years. The total cumulative cost of both batteries including their replacement costs are also presented in this research.

ABSTRAK
Sel fotovoltaik merupakan salah satu teknologi energi terbarukan yang mengubah energi sinar matahari menjadi energi listrik. Namun teknologi ini memiliki keterbatasan dimana sel PV hanya mampu menghasilkan energi pada siang hari, sementara puncak beban rumahan lebih sering terjadi pada malam hari, oleh karena itu sistem PV rumahan perlu dilengkapi baterai sebagai penyimpanan energi untuk mengurangi konsumsi listrik dari grid pada saat waktu beban puncak. Software yang dipakai dalam penelitian ini, System Advisor Model SAM menyediakan berbagai jenis baterai Lead Acid dan Lithium-ion untuk memodelkan sistem penyimpanan energi dalam simulasi sistem PV.Parameter performa yang dibandingkan pada baterai Lead Acid dan Lithium-ion pada simulasi ini diantaranya adalah efisiensi baterai dan masa hidup baterai. Dari sisi efisiensi, Lithium-ion memiliki efisiensi lebih tinggi dibanding Lead Acid dengan selisih 6.96 . Sementara dari aspek masa hidup baterai, Lithium-ion bertahan untuk 5500 siklus dalam 16 tahun sebelum digantikan, dan Lead Acid bertahan untuk 1180 Siklus dalam 3 tahun. Total biaya yang dikeluarkan untuk baterai termasuk penggantiannya juga dipaparkan dalam penelitian ini."
2017
S66969
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Derry Rifqi Septian Nugraha
"Baterai lead-acid merupakan salah satu penyimpanan energi listrik untuk energi terbarukan. Harga baterai yang relatif murah, efisiensi listrik yang baik sekitar 70%, dapat bekerja dengan baik pada suhu rendah dan tinggi, serta komponen sel yang mudah didaur ulang menyebabkan baterai ini sangat menjanjikan keadaan muatan merupakan salah satu parameter penting dalam baterai. Selain itu, estimasi keadaan muatan juga diperlukan untuk membantu memprediksi siklus pengisian pada baterai sehingga dapat memperlama umur dari baterai lead-acid. Terdapat banyak metode dalam pengestimasian keadaan muatan. Pada studi ini, keadaan muatan pada baterai lead-acid diestimasikan menggunakan metode perhitungan Coulomb dan FFNN. Kedua hasil estimasi tersebut dibandingkan untuk melihat tingkat efisiensi dari masing-masing metode. Hasil studi ini menunjukkan bahwa metode FFNN lebih baik daripada metode perhitungan coulomb dengan selisih nilai kesalahan sebesar 5,56% pada masukkan data percobaan dan 0.46% pada masukkan data simulasi.

The lead-acid battery is one of the type of renewable energy storage. It cheaps price, good electricity-effisiense around 70%, work well at low and high temperatures, and the cell components are easily recycled cause this battery is very promising for the future. The state of charge is one of the essential parameters in the battery. Besides, an estimated state of charge is also needed to predict the battery charging cycle so that it can improve the lifetime of the lead-acid battery. There are many methods in estimating the state of charge. In this study, the state of charge on lead-acid batteries is estimated using the Coulomb counting and feed-forward neural network method. The two estimation results are compared to see the level of efficiency of each method. The resulst of this study show that the feed-forward neural network method is better than the Coulomb Counting method with a ratio of 5,56% on the first input and 0,46% on the second input.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Gde Ngurah Renaldi Shantika
"Perkembangan luas baterai lithium-ion (LIB) telah menarik banyak minat dari banyak peneliti. Peningkatan khusus penelitian baterai ini dapat dilihat dari LIB yang mulai digunakan dalam sistem grid yang disebut battery energy storage system (BESS). Proyek tesis ini bertujuan untuk menentukan jenis LIB apa yang cocok untuk digunakan dalam sistem jaringan yang berbeda. Untuk memilih jenis LIB mana yang cocok untuk sistem, efisiensi siklus dan mekanisme degradasi LIB harus dipelajari. Saat ini, jenis LIB yang digunakan untuk BESS adalah Lithium Iron Phosphate (LFP) dan Lithium Nickel Manganese Cobalt (NMC).
Terlepas dari kemampuan LFP dan NMC, mekanisme degradasi mereka masih merupakan bagian penting dari batasan BESS. Selain itu, degradasi LFP dan NMC dipengaruhi oleh suhu dan laju arus sehingga peningkatan kedua parameter akan menghasilkan degradasi yang lebih tinggi. Variasi suhu dan laju arus membuktikan bahwa LFP memiliki stabilitas yang unggul dibandingkan NMC, meskipun memiliki kapasitas lebih rendah dari NMC. Oleh karena itu, dapat disimpulkan bahwa LFP lebih cocok untuk sistem bersiklus tinggi, sementara NMC lebih cocok untuk sistem yang memiliki penyimpanan kapasitas tinggi sebagai perhatian utama mereka.

The vast development of lithium-ion batteries (LIB) has gained a lot of interest from many researchers. The particular improvement of LIB research is that LIB is starting to be used in a grid system called battery energy storage system (BESS). This thesis project aims to determine what type of LIB is suitable to be used in different grid systems. To choose which type of LIB that is suitable for the system, the cycling efficiency and the degradation mechanism of the LIB must be studied. Currently, the types of LIB used for BESS are Lithium Iron Phosphate (LFP) and Lithium Nickel Manganese Cobalt (NMC).
Despite the capability of LFP and NMC, their degradation mechanism is still an essential part of the limitation of the BESS. Additionally, the degradation of LFP and NMC are affected by temperature and current rate (C-rate) such that increasing both parameters will result in higher degradation. The variation of temperature and C-rate proves that LFP has superior stability compared to NMC, despite having lower capacity than NMC. Therefore, it can be concluded that LFP is more suitable for a high cycling system while NMC is more suitable for system which has high capacity storage as their primary concern.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rizal Rusita
"Skripsi ini meneliti tentang pengaruh temperatur ambien terhadap karakteristik baterai Lithium ion. Perancangan sistem uji mencakup perancangan pengkondisi temperatur ruangan, perancangan media charge-discharge, perancangan alat ukur tegangan dan arus, serta instalasi alat ukur temperatur dengan menggunakan data acqusition. Baterai yang digunakan sebagai sampel merupakan baterai Lithium ion silinder tipe CGR18650CG dari produsen Panasonic yang memiliki kapasitas tipikal 2250 mAh dan tegangan nominal 3,6 V. Percobaan dilakukan dengan memberikan variasi temperatur ambien pada 25, 45, dan 6 C sesuai standar baterai Panasonic pada saat baterai melakukan proses charging dan discharging.
Hasil percobaan menunjukan bahwa pada temperatur yang lebih tinggi, nilai konduktansi elektrik baterai menurun yang ditandai denga peningkatan resistansi internal baterai sehingga menyebabkan waktu untuk proses charge-discharge menjadi lebih lama dibandingkan dengan kondisi normal. Pemberian tempertatur ambien tinggi menyebabkan potensi atau kemampuan baterai untuk mentransfer kalor ke lingkungan menjadi menurun dan beresiko terhadap timbulnya mekanisme thermal runaway.

This research is about to comprehending the effect of thermal imposition to Lithium ion battery’s characteristic. Testing system contains designing temperature simulator, charge-discharge medium, current and voltage measurer, also installation of temperature measurer using data acquisition. The Panasonic CGR18650CG cylindrical Lithium ion battery is used in this expermient as a battery sample. That type of battery has typical capacity of 2250 mAh and nominal voltage of 3.6 V. Later, the thermal imposition is given at temperature of 25, 45, and 60 C appropriate to the Pnasonic battery standard charge-discharge when the battery is in the charge and discharge condition.
The result of experiment shows that at higher ambient temperature, conductace value of the battery is decrease that implied to the increasing of internal resistance of the battery. Finally, time to exceed maximum charged or discharged condition is also increase. At higher ambient temperature, capability of battery in transfering heat to the surrounding is decrease so that the thermal runaway mechanism may occur.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2013
S46671
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Rangga Aji Pamungkas
"[Peningkatan temperatur baterai litium-ion pada kendaraan listrik dapat mengakibatkan berkurangnya kapasitas dan jumlah siklus kerja sebuah baterai litium-ion. Bahkan, sel baterai dapat mengalami thermal runaway yang berakibat baterai litium-ion dapat terbakar dan meledak. Salah satu jenis alat penukar kalor yang bisa digunakan sebagai sistem manajemen termal pada baterai litium-ion adalah pipa kalor melingkar pelat datar. Penelitian ini dilakukan untuk menguji kinerja pipa kalor melingkar pelat datar dan mencari nilai hambatan termal yang dihasilkan dengan variasi fluida kerja akuades, alkohol, dan aseton dengan filling ratio sebesar 60%. Dari hasil penelitian ini, aseton merupakan fluida kerja terbaik yang menghasilkan hambatan termal sebesar 0,22 Watt/°C dan temperatur evaporator sebesar 49,89°C pada beban fluks kalor sebesar 1,61 Watt/cm2.;The increasing temperature of lithium-ion battery used in electric vehicle can cause major thermal runaway that can result in battery fire and explosion. One of the heat exchanger that can be used as thermal management system for lithium-ion battery of electric vehicle is Flat Plate Loop Heat Pipe. This research was conducted to test the performance of flat plate loop heat pipe and to determine the thermal resistance of flat plate loop heat pipe that used aquades, alcohol, and acetone as working fluid with 60% of filling ratio. The result showed that acetone is the best working fluid from among of the two other working fluids and had a heat pipe thermal resistance 0.22 Watt/°C with evaporator temperature was 49.89°C under maximum heat flux load of 1.61 Watt/cm2., The increasing temperature of lithium-ion battery used in electric vehicle can cause major thermal runaway that can result in battery fire and explosion. One of the heat exchanger that can be used as thermal management system for lithium-ion battery of electric vehicle is Flat Plate Loop Heat Pipe. This research was conducted to test the performance of flat plate loop heat pipe and to determine the thermal resistance of flat plate loop heat pipe that used aquades, alcohol, and acetone as working fluid with 60% of filling ratio. The result showed that acetone is the best working fluid from among of the two other working fluids and had a heat pipe thermal resistance 0.22 Watt/°C with evaporator temperature was 49.89°C under maximum heat flux load of 1.61 Watt/cm2.]"
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2015
S58609
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ananta Riezky Bachtiar
"Litium Titanat, Li4Ti5O12 (LTO) adalah kandidat yang menjanjikan sebagai bahan anoda baterai lithium ion. Dalam penelitian ini, LTO-ZnO/C yang disintesis dengan metode hidrotermal untuk membentuk struktur LTO nanowire dan di grinding Bersama dengan ZnO nanopartikel dan grafit. Tiga variasi penambahan konten ZnO nanopartikel dalam % berat, yaitu, 4, 7 dan 10%, diberi label sampel LTO-ZnO 4%/C 5%, LTO-ZnO 7%/C 5% dan LTO-ZnO 10%/C 5%. Karakterisasi dilakukan menggunakan XRD dan SEM. Uji performa baterai menggunakan metode EIS, CV, dan CD.
Hasil penelitian menunjukkan dari CV dan CD kita bias mengetahui bahwa LTO-ZnO 4%/C 5% memiliki performa terbaik dengan potensial kerja 1.595V dan kurva discharge vs C rate terbaik sementara dari hasil uji EIS kita bisa melihat bahwa sampel LTO-ZnO 10%/C 5% memiliki resistivitas terendah yaitu 28.44Ω.

Lithium Titanate, Li4Ti5O12 (LTO) is a promising candidate to be a lithium-ion battery anode. In this experiment LTO-ZnO/C are synthesized with hydrothermal method to form LTO nanowire and grinded with ZnO nanoparticle and graphite to form the composite. Three variables used are the different content of ZnO nanoparticle which are 4, 7 and 10%, labeled as LTO-ZnO 4%/C 5%, LTO-ZnO 7%/C 5% dan LTO-ZnO 10%/C 5%. Characterization is done by XRD and SEM. Battery performance test is done by EIS, CV, and CD.
The result of this research shows that in CV and CD testing LTO-ZnO 4%/C 5% perform best with working potential of 1.595V and the best discharge vs C rate curve while from EIS testing we can see that LTO-ZnO 10%/C 5% has the lowest resistivity at 28.44Ω.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Mohammad Iwan Wahyuddin
"State of Charge (SoC) baterai merupakan parameter yang digunakan untuk mengetahui keadaan isi baterai, dan dijadikan pedoman untuk memantau kapasitas terkini dari baterai. Estimasi nilai SoC menjadi sulit dilakukan karena adanya ketidaklinieran dalam reaksi kimia baterai ditambah SoC tidak dapat diukur secara langsung. SoC dapat diperoleh melalui nilai resistansi internal baterai yang saling berkorelasi sesuai dengan besaran tegangan terminal dan tegangan open circuit yang terjadi karena adanya arus baik saat proses charging maupun discharging. Modifikasi metode coulomb counting dalam memperoleh nilai resitansi internal adalah mudah dilakukan melalui pendekatan persamaan yang didapatkan melalui interpolasi dari data hasil eksperimen. Metode ini berhasil mendapatkan korelasi antara nilai SoC terhadap resistansi internal untuk dua keadaan yaitu charging dan discharging. Proses estimasi nilai SoC, dilakukan dengan cara mengestimasi nilai SoC saat terjadinya efek recovery untuk mendapatkan nilai maksimum/minimumnya selama periode tertentu.Metode yang dikembangkan berhasil mengestimasi nilai SoC bateri dengan pengukuran secara tidak langsung melalui resistan dalam baterai di saat proses charging atau discharging.

Battery State of Charge (SoC) is a parameter used to determine the state of charge battery, and is used as a guideline for monitoring the current capacity of the battery. Estimating the value of SoC becomes difficult because of the nonlinearity in the reaction battery chemistry plus SoC cannot be measured directly. SoC can be obtained through the value of the internal resistance of the battery which is correlated according to the magnitude of the terminal voltage and the open circuit voltage that occurs due to the battery current both during the charging and discharging process. Modification of the coulomb counting method in obtaining internal resistance values ​​is easily done through the equation approach obtained through interpolation of experimental data. This method succeeded in obtaining a correlation between the SoC value and the internal resistance for two conditions, namely charging and discharging. Estimating the SoC value, by looking at the initial SoC value when the effect recovery occurs to get the maximum/minimum value for a certain period. The method developed has succeeded in estimating the SoC value of a battery by indirectly measuring the resistance in the battery during the charging or discharging process"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
D-pdf
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Faisal Aldy
"Li4Ti5O12 lithium titanate disintesis menggunakan metode sol-gel dan hidrotermal dengan memakai sumber ion lithium LiOH. Anoda komposit Li4Ti5O12/Sn dipreparasi menggunakan metode ball mill dengan 3 variasi Sn. XRD menunjukkan fasa spinel, TiO2, dan Sn. SEM memperlihatkan bahwa partikel Li4Ti5O12 memiliki ukuran berkisar 20-50 ?m dan ukuran partikel Sn berkisar 2-70 ?m. Nilai hambatan elektrolit terendah didapatkan pada kadar Sn terbesar. Peningkatan kadar Sn dapat meningkatkan kapasitas spesifik dari baterai pada uji CV. Reaksi alloying dan dealloying LixSn mengakomodasi peningkatan kapasitas spesifik pada C/D. Namun, volume ekspansi dari LixSn menyebabkan hilangnya kapasitas saat C rate meningkat. Kapasitas terbesar pada laju charge/discharge rendah dan tinggi didapatkan pada kadar Sn terbesar.

Li4Ti5O12 lithium titanate were synthesized by sol gel and hydrothermal method with LiOH as lithium ion source. Li4Ti5O12 Sn composites anode were preparared by ball mill method with three of Sn variation. XRD shows spinel, TiO2, and Sn phases. SEM shows that Li4Ti5O12 particles are around 20 50 m size and Sn particles are around 2 70 m size. The lowest electrolyte resistance obtained at the highest Sn value. With the increasing Sn value, the specific capacity of battery can be increased from CV. Alloying and dealloying reaction of LixSn accomodate the increased specific capacity from C D. However, volume expansion from LixSn leads to loss of capacity when the C rate increases. The capacity at low and high charge discharge rate obtained at the highest Sn value.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2017
S66450
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Adream Bais Junior
"Pemisah pada baterai lithium-ion (LIB) berfungsi sebagai pemisah antara anoda dan katoda untuk mencegah terjadinya arus pendek, namun tetap memungkinkan pergerakan ion elektrolit. Pemisah yang banyak digunakan dalam LIB komersial biasanya berbahan dasar poliolefin. Pemisah baterai yang terbuat dari bahan ramah lingkungan seperti selulosa asetat memiliki sifat mekanik dan termal yang sesuai, tidak beracun, dan hidrofilisitas yang baik. Fokus penelitian ini adalah karakteristik membran pemisah LIB berbahan selulosa asetat yang diproduksi menggunakan Temperature and Non-solvent Induction Phase Separation (N-TIPS) dengan DMSO dan pelarut non-udara, serta penambahan asam sitrat. sebagai agen pengikat silang. Pada penelitian ini yang menjadi fokus utama adalah pada variasi konsentrasi asam sitrat yaitu 0%; 5%; 10%; dan 15%. Hasil penelitian menunjukkan kuat tarik setelah penambahan asam sitrat sebesar 38,543 MPa; 68.291 MPa; 73.093 MPa; dan 68,963 MPa serta elongasi sebesar 5,334%; 8,908%; 6,575%; 7,130%; 50,093% untuk 0%; 5%; 10%; dan konsentrasi asam sitrat 15%, masing-masing. Selain itu, konduktivitas ionik membran ini adalah 2,16 × 10-5 S/cm; 2,53 × 10-7 S/cm; 6,63 × 10-9 S/cm; dan 3,91×10-7 S/cm sebesar 0%; 5%; 10%; dan konsentrasi asam sitrat 15%, masing-masing. Jika dibandingkan dengan membran Celgard, 4,80 10-6 S/cm, penambahan asam sitrat menurunkan konduktivitas ionik di bawah Celgard. Selanjutnya, membran dengan kinerja terbaik, asam sitrat 10%, memiliki ketahanan termal tertinggi sebesar 3,97%, keterbasahan sebesar 39,26 nM/m, dan porositas sebesar 2,17%.

The separator in a lithium-ion battery (LIB) functions as a separator between the anode and cathode to prevent short circuits, but still allows the movement of electrolyte ions. Separators that are widely used in commercial LIBs are usually polyolefin based. Battery separators made from sustainable materials such as cellulose acetate have suitable mechanical and thermal properties, non-toxicity, and good hydrophilicity. The focus of this research is the characteristics of LIB separator membranes made from cellulose acetate which were produced using a Temperature and Non-solvent Induced Phase Separation (N-TIPS) with DMSO and non-air solvents, as well as the addition of citric acid as a crosslinking agent. In this study, the main focus is on the variation of citric acid concentration, namely 0%; 5%; 10%; and 15%. The result shows a tensile strength after the addition of citric acid with the value of 38.543 MPa; 68.291 MPa; 73.093 MPa; and 68.963 MPa and elongation of 5.334%; 8.908%; 6.575%; 7.130%; 50.093% for 0%; 5%; 10%; and 15% citric acid concentration, respectively. Additionally, the ionic conductivity of these membranes is 2.16 × 10-5 S/cm; 2.53 × 10-7 S/cm; 6.63 × 10-9 S/cm; and 3.91 × 10-7 S/cm for 0%; 5%; 10%; and 15% citric acid concentration, respectively. If compared to Celgard membrane, 4.80 10-6 S/cm, the addition of citric acid lowered the ionic conductivity below Celgard. Furthermore, the best performing membrane, 10% citric acid, has the highest thermal resistance at 3.97%, wettability of 39.26 nM/m, and a porosity of 2.17%."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Heinz Kristian Pramono
"Perkembangan teknologi renewable energy dan mobile energy storage menyebabkan peningkatan kebutuhan akan suatu media penyimpan daya dengan kualitas dan kapasitas tinggi. Selain kualitas dari media penyimpan daya, dibutuhkan juga suatu sistem manajemen daya untuk memonitor penggunaan daya baterai. Untuk memonitor penggunaan daya baterai tersebut, diperlukan suatu metoda pembacaan level kapasitas baterai yang akurat dan keandalan tinggi. Hambatan dalam baterai merupakan sebuah sifat resistif dalam baterai yang dapat digunakan untuk menentukan level kapasitas baterai. Dalam penelitian ini akan dibahas tentang korelasi pengukuran hambatan dalam baterai dengan level kapasitas daya tersisa pada baterai, kemudian korelasi antara pengukuran hambatan dalam baterai dengan level kapasitas daya dinyatakan dalam bentuk grafik state of charge vs hambatan dalam baterai, dimana besar nilai hambatan dalam baterai per sel adalah 10 milliOhm ketika SoC 100 dan 330 miliohm ketika SoC 61,5 , grafik korelasi dapat dilihat pada bab 4. Mengacu pada grafik hasil penelitian, ditemukan setiap peningkatan nilai hambatan dalam baterai akan berkorelasi terhadap penurunan level kapasitas daya baterai yang tersisa.

By the advancement of renewable energies and mobile energy storages, the needs of high quality and high capacity batteries are increasing. Simultaneously, the improvement of battery management systems is inevitable, hence to improve the quality of battery management system, the accuracy of power capacity measurement is required. Battery internal resistance measurement is a new method to measure battery rsquo s power capacity. This thesis will discuss about the correlation of battery internal resistance and the power capacity, also the accuracy of the measurement. The correlation between battery internal resistance and the battery capacity shown in state of charge vs internal resistance line graphic, where the battery rsquo s cell internal resistance measured are 10 milliOhms for SoC 100 and 330 milliOhms for SoC 61,5 , the correlation are shown on the graphic at chapter 4. Based on the experiments, for every increment of battery rsquo s internal resistance correlates with the reduction of Battery rsquo s State of Charge values."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2017
S68255
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>