Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 169249 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Wilona Tigita Atsarina
"ABSTRAK
PT GO-JEK Indonesia merupakan perusahaan start-up berbasis aplikasi digital dengan layanan jasa antar atau transportasi melalui ojek. Salah satu fitur layanan yang dimilikinya adalah layanan Go-Food atau jasa pemesanan dan pengantaran makanan. Dalam perkembangannya, layanan Go-Food mengalami berbagai masalah akibat tidak adanya interaksi tiga arah antara customer atau pemesan makanan, driver atau supir ojek pengantar pesanan, dan merchant atau pemilik tempat makan yang dipesan. Oleh karena itu, PT GO-JEK Indonesia ingin mengembangkan suatu layanan yang dirasa dapat mengatasi masalah tersebut, yaitu Go-Resto sebagai layanan yang dibuat untuk memudahkan para merchant dalam menangani pesanan dari layanan Go-Food. Aplikasi Go-Resto harus dapat terintegrasi dengan aplikasi Go-Food dan aplikasi driver. Mempertimbangkan kompleksitas yang ditimbulkan dalam rancangan ini, maka pendekatan Service Systems Engineering lebih tepat untuk mengembangkan arsitektur sistem layanan tersebut. Secara umum, penggunaan SSE dapat memberikan gambaran lebih lengkap terhadap komponen-komponen yang dibutuhkan dalam perancangan arsitektur sistem, yaitu daftar user and system requirements, dokumen concept of operations, diagram use case, tampilan interface, dan functional modelling.

ABSTRACT
GO JEK Indonesia is a digital start up from Indonesia that partners with a group of experienced and trustworthy ojek drivers to deliver a one stop shop convenience. One of their main service is Go Food, which is an online food ordering and delivery system. In their development, Go Food has encountered few problems due to lack of interactions with the restaurant or the merchant itself. Hence, PT. GO JEK Indonesia is planning to make a new application build for merchants to be able to handle their orders from Go Food. This new application, called Go Resto, has to be integrated with Go Food and also driver rsquo s application. Furthermore, this study purposes to design the system architectural of Go Resto by using Service Systems Engineering approach considering to the complexity of this system design. In general, SSE approach could give a better understanding toward components needed in the elaboration of this study, which are list of user and system requirements, concept of operations document, use case diagram, application interface, and functional modeling. "
2016
S66259
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Butler, Robert Brown
New York: McGraw-Hill , 2002
620.004 4 BUT s
Buku Teks SO  Universitas Indonesia Library
cover
Risma Fitriyanti
"Dalam beberapa tahun terakhir, desain komputasional telah mengubah paradigma desain tradisional dengan memungkinkan penciptaan desain yang lebih efisien melalui teknik digital. Salah satu permasalahan utama yang dihadapi arsitek di era digital ini adalah tantangan dalam menghasilkan desain berkelanjutan untuk menjaga keberlangsungan hidup antara manusia dan alam. Biomimetik, pendekatan yang meniru strategi dan prinsip alam, dapat menjadi solusi dalam menghadapi tantangan ini. Studi ini membahas implementasi pendekatan biomimetik dalam desain komputasional untuk menghasilkan sebuah visualisasi proses desain biomimetik hingga akhirnya dapat menghasilkan desain inovatif berbasis alam. Studi ini dilakukan melalui studi literatur, kuesioner, dan studi kasus. Studi kasus dilakukan dengan mengimplementasi pendekatan biomimetik dalam proses desain komputasional, sehingga dapat menciptakan envelope bangunan yang adaptif terhadap konteks lingkungan terutama intensitas cahaya matahari. Proses ini akan melibatkan tiga tahap utama yaitu knowledge, abstraction, dan application. Ketiga tahap ini dilewati dengan pemahaman mendalam terhadap prinsip-prinsip biologis dan adaptasinya dalam konteks desain arsitektur. Tujuan dari studi ini adalah mengivestigasi potensi integrasi pendekatan biomimetik dengan desain komputasional, serta memberikan visualisasi proses desain komputasional yang mengimplementasikan pendekatan biomimetik dalam menghasilkan sebuah envelope bangunan yang mengadaptasi prinsip alam.

In recent years, computational design has transformed the traditional design paradigm by enabling the creation of more efficient designs through digital techniques. One of the main challenges faced by architects in this digital era is the need to produce sustainable designs to maintain the coexistence between humans and nature. Biomimetic, an approach that mimics the strategies and principles of nature, can provide a solution to this challenge. This study discusses the implementation of the biomimetic approach in computational design to produce a visualization of the biomimetic design process, ultimately leading to innovative nature-based designs. The study is conducted through literature review, questionnaires, and case studies. The case study involves implementing the biomimetic approach in the computational design process to create a building envelope that adapts to the environmental context, particularly sunlight intensity. This process involves three main stages: knowledge, abstraction, and application. These stages are undertaken with a deep understanding of biological principles and their adaptation in the context of architectural design. The aim of this study is to investigate the potential integration of the biomimetic approach with computational design and provide a visualization of the computational design process that implements the biomimetic approach in creating a building envelope that adapts natural principles."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Miranda Astari
"Penelitian ini menjelaskan tentang gambaran sikap, norma subjektif, perceived behavioral control, dan intensi dalam menggunakan layanan pesan antar makanan daring pada mahasiswa Universitas Indonesia selama COVID-19. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan desain studi cross sectional. Penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling yang diikuti sebanyak 213 responden dengan mengisi kuesioner daring berbasis google form. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 49,8% mahasiswa UI sering menggunakan layanan pesan antar makanan saat jam makan malam, dimana makanan cepat saji dan boba drinks adalah makanan yang paling sering dipesan. Selain itu, 59,6% mahasiswa UI memiliki sikap yang positif, 57,3% mahasiswa UI memiliki pengaruh motivasi yang tinggi dari orang lain, 55,9% mahasiswa UI memiliki faktor pendukung yang besar, dan 61,5% mahasiswa UI memiliki intensi yang tinggi dalam menggunakan layanan pesan antar makanan. Hasil penelitian ini diharapkan dapat membuat mahasiswa UI sadar akan pentingnya menerapkan perilaku makan sehat.

This research explained about the description of attitude, subjective norms, perceived behavioral control, and intentions on using online food delivery service to college students at Indonesia University during COVID-19. This research used the quantitative method with cross sectional study design. This research used purposive sampling technique that were joined by 213 respondents with fill the online questionnaire based on google form. The result of the research showed that 49,8% of UI students often used online food delivery services at dinner time, where fast food and boba drinks are foods that are often ordered. Moreover, 59,6% of UI students have a positive attitude, 57,3% of UI students have a high motivational effect from the others, 55,9% of UI students have a great supporting factors, and 61,5% of UI students have a high intention on using online food delivery service. The result of the research is expected to make UI students to be aware of the importance of implementing healthy eating behavior."
Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Yovita Aditya
"Tesis ini berfokus pada proses transformasi representasi model melalui investigasi kerangka encoding-decoding-recoding untuk mengeksplorasi kemungkinan-kemungkinan baru potensi hasil baru dari model arsitektur. Dalam desain arsitektur, memungkinkan cara-cara inovatif dalam menemukan bentuk untuk menghasilkan model representasi arsitektur yang baru dan tak terlihat sangatlah penting. Namun, pengembangan alat desain komputasi masih kekurangan fitur untuk memahami kualitas arsitektur yang melibatkan aspek bermakna ruang digital. Kemajuan teknologi dengan transformasi data memberikan kemungkinan baru untuk memahami fitur spasial sebagai teknik berbasis data dan menggunakan pengetahuan yang dikumpulkan untuk menyimpulkan aspek kualitatif ruang arsitektur agar lebih bermakna. Dengan menganalisis data dalam jumlah besar, arsitektur pada akhirnya dapat memprediksi perubahan di masa depan. Dengan menggunakan beberapa studi kasus yang berbeda, penelitian ini mengusulkan kombinasi eksperimental ketiga metode tersebut yang memungkinkan berbagai kemungkinan bentuk. Kemudian, temuan ini akan memungkinkan encoding-decoding-recoding arsitektur spasial menjadi lebih terkuantifikasi berdasarkan pemahaman operasi antara data, program, dan hasil pencarian bentuk yang lebih dapat diprediksi dalam desain arsitektur.

This thesis focuses on the transformation process of model representation through the investigation of an encoding-decoding-recoding framework to explore new possibilities for potential new results from architectural models. In architectural design, enabling innovative ways of finding form to produce new and unseen models of architectural representation is essential. However, the development of computational design tools still lacks features for understanding architectural qualities involving meaningful aspects of digital spaces. Technological advances with data transformation provide new possibilities to understand spatial features as a data-driven technique and use the knowledge gathered to infer the qualitative aspects of architectural spaces to make them more meaningful. By analyzing large amounts of data, architecture can ultimately predict future changes. Using several different case studies, this research proposes an experimental combination of the three methods that allows for various possible forms. Then, these findings will allow the encoding-decoding-recoding of spatial architecture to be more quantified based on an understanding of the operations between data, programs, and more predictable form search results in architectural design."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2024
T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Gagah Triyuniar Prabowo
"Perkembangan internet sebagai media yang tumbuh secara pesat di Indonesia membuat masyarakat Indonesia memiliki tendensi untuk melakukan segala sesuatunya melalui fasilitas internet dan aplikasi pendukung lainnya. Konsumen Indonesia kini juga memiliki kecenderungan untuk memilih berbelanja secara online karena dianggap lebih memberikan kenyamanan, kemudahan, dan nilai ekonomis yang lebih baik bila dibandingkan dengan berbelanja secara tradisional. Tren ini juga terjadi pada sektor penjualan makanan dan minuman, yang mana kemudian mendorong munculnya layanan pemesanan dan jasa antar makanan secara online.
Studi ini bertujuan untuk menguji tingkat penerimaan teknologi masyarakat terhadap aplikasi online food delivery OFD yakni Go-Food, melalui pengukuran sikap dan perilaku konsumen terhadap aplikasi pemesanan dan pengantaran tersebut. Sampel dari penelitian ini adalah pengguna aplikasi Go-Food di berbagai kota dan daerah di Indonesia, terutama pada kota-kota dan wilayah yang masuk ke dalam daerah jangkauan layanan Go-Food.
Hasil dari studi ini menunjukkan bahwa beberapa faktor seperti faktor penghematan uang, pengalaman pembelian terdahulu, serta motivasi kenyamanan cenderung tidak berpengaruh secara signifikan terhadap sikap dan perilaku intensi dari konsumen, sedangkan untuk hipotesis dan variabel lainnya terbukti berpengaruh signifikan.

The development of the internet as one of the media that grows big enough in Indonesia makes the people of Indonesia have tendency to do various things through internet facilities and other supporting applications. Consumers Indonesia also tend to prefer to shop online because it is considered to provide comfort or convenience motivation and economic value better than traditional shopping. It also occurs in the food and beverage sector, which encourages the emergence of online food delivery services or OFD services.
This study aims to examine the effects of convenience motivation and post usage usefulness as well as several other factors toward attitudes toward online food delivery service AODS and behavioral intention toward online food delivery service BIOFDS, using case study of mobile application service Go Food's users . The sample of this study is the users of Go Food service in various regions in Indonesia, following the service area covered by Go Food service.
The results imply that most of the proposed hypothesis were proven supported, except for some relationships from price saving orientation, prior online purchase experience, and convenience motivation to attitude towards OFD service.
"
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"Tesis ini mengungkap salah satu aspek penyusun atmosfer dalam arsitektur, yaitu quasi. Ide ini berawal dari problematika diskursus materialitas yang selalu berkutat pada form dan hardware dari arsitektur, namun masih sedikit yang berbicara mengenai aspek materialtas dan karakteristik ruang yang menghubungkan antara manusia dengan arsitektur. Quasi dalam atmosfer kemudian menjadi penting, sebab kehadiran quasi mampu menghadirkan arsitektur yang bersifat immaterial, amorphic, dan transcendental, yang mengubah material dan things dalam atmosfer menjadi Quasi-Material dan Quasi-Things. Kemampuan yang dimiliki oleh Quasi-Material dan Quasi-Things dapat dikembangkan menjadi sebuah Metode Desain Arsitektur yang menghubungkan arsitektur dengan manusia. Metode desain arsitektur dengan menggunakan Quasi-Material dan Quasi-Things dapat memindahkan fokus desain, dari atmosfer yang terbentuk secara accidental, menjadi intentional. Metode ini memberikan kebebasan pada arsitek untuk bereksplorasi dalam merancang atmosfer yang dituju tanpa harus memikirkan bentuk. Posisi form dalam metode ini adalah hasil dari rancangan atmosfer yang terbentuk dalam arsitektur. Melalui rangkaian eksperimen dan skenario alur lintasan matahari sebagai batasan desain, arsitektur yang dirancang dengan menggunakan metode Quasi-Material dan Quasi-Things mampu menghadirkan atmosfer yang terdesain untuk mempertahankan kualitas atmosfer ruangnya sehingga dapat memaksimalkan pengalaman sensori manusia.

This thesis unveils quasi as one of the components of atmospheres inside architecture. This idea emerges from problematical discourse in materiality, which likely talks about form and the hardware of architecture. However, the literature on aspects of materiality and spatial characteristics that connect humans with architecture is still less adequate. Quasi as the component of the atmosphere became important because the presence of quasi could project an immaterial, amorphic, and transcendental architecture that could turn material and things (in the atmosphere) into quasi-material and quasi-things. The capability of those quasi-material and quasi-things can be developed into architecture design methods that could connect the relationship between humans and architecture. Quasi-material and quasi-things as architecture design methods could shift the design focus from an accidental-formed atmosphere into an intentional-formed atmosphere. This method removes the architect’s circumscription to explore and design their own desired atmosphere without concern about form. This method makes form as a result of the atmospheric design that is formed in the architecture. Through several experiments and scenarios of the sun’s path as a design limitation, architecture designed using the quasi-material and quasi-things method is able to present a design atmosphere to maintain the quality of the spatial atmosphere and maximize the human sensory experience."
[Depok;Depok, Depok]: [Fakultas Teknik Universitas Indonesia;Fakultas Teknik Universitas Indonesia, Fakultas Teknik Universitas Indonesia], 2023
T-pdf;T-pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Gabriella Djaya Atmadja
"Skripsi ini membahas peran sketsa dalam tahapan merancang arsitektur terkait dengan penyajian pesan yang ingin disampaikan. Sketsa yang dibuat langsung menggunakan tangan dengan kualitas cepat dan bebas, merupakan salah satu representasi dan komunikasi ide arsitektur dalam proses perancangan. Sketsa merupakan proses berpikir visual terkait eksternalisasi mental image arsitek dalam penggagasan ide-ide arstekturnya. Ide arsitektur ini dieksternalisasi dalam perwujudan elemen visual yang ada pada sketsa. Hal ini berkaitan dengan potensi dan peranan sketsa yang mungkin digunakan dalam berbagai tahapan merancang.

This study discusses about the role of sketches in architectural design process associated with the presentation of the idea. Sketches, drawing that are made directly by hand with fast and free qualities, is one of the representation and communication of architecture ideas in design process. Sketches are visual thinking process related to externalization of architect's mental image in initiating his her architectural ideas. The architectural idea is externalized in the embodiment of visual elements that exist in the sketch. It relates to the potential and role of sketches that may be used in various stages of architectural design."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2016
S66447
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Halimatussaadiyah Anar
"Skripsi ini membahas perancangan parametrik dalam arsitektur sebagai salah satu bentuk penggunaan logika dalam proses perancangan. Mulai dari definisi parameter dalam perancangan, faktor pembentuk, proses pembentukan hingga metode modifikasinya. Pembahasan dilakukan untuk mengetahui lebih dalam tentang perancangan menggunakan parameter sebagai alat pembentuk rancangan. Menggunakan metode studi literatur yang bersumber dari buku, majalah, jurnal, tesis dan media elektronik untuk mendalami teori tentang parameter dan menganalisis studi kasus untuk melihat praktik nyata perancangan parametrik. Studi memperlihatkan adanya kelebihan penggunaan parameter dalam perancangan dibandingkan dengan perancangan konvensional.

Focus on this study is about parametric design in architecture as a form of using logic in design process. Begin with the definition of parameter in design, forming factors, forming process and modification methods. The aims of this study is to know more about design that using parameter as a tools to create form. Doing literatures study method using books, magazines, journals, thesis and digital media as a source of references to understand the theories about paramater and case study to see a real work of parametric design. Study shows some advantages of using parameters in design instead of none."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2012
S42713
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
Panji Winata
"[ABSTRAK
PT. XYZ merupakan perusahaan telekomunikasi di Indonesia yang sedang
berusaha mentransformasikan bisnisnya menuju layanan broadband dan bisnis
digital. Banyak peluang bisnis di layanan broadband dan bisnis digital yang dapat
diidentifikasi dengan memproses dan menganalisis data dengan cepat, tepat, dan
menyeluruh. Saat ini PT. XYZ telah memiliki kemampuan dalam mengolah
beberapa sumber data yang terstruktur dengan ukuran data yang terbatas. Untuk
membuat perhitungan dan keputusan yang jitu, terutama di layanan broadband dan
bisnis digital, PT. XYZ dituntut juga untuk bisa memproses dan menganalisis data
yang memiliki karakteristik 3V (Velocity, Volume, Variety) atau dikenal dengan big
data. Penelitian ini bertujuan untuk merancang arsitektur sistem pemrosesan big
data di PT. XYZ. Kerangka arsitektur (framework) enteprise yang digunakan dalam
penelitian ini adalah TOGAF. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini adalah
rancangan arsitektur sistem pemrosesan big data yang mampu mengolah data yang
memiliki karakteristik 3V, yaitu aliran data yang cepat, berukuran masiv, dan
beranekaragam (terstruktur maupun tidak terstruktur) dengan biaya lebih rendah
dari sistem pemrosesan data yang dimiliki PT. XYZ saat ini. Saran untuk penelitian
ini kedepannya adalah sistem pemrosesan big data di PT. XYZ dapat
diimplementasikan dengan baik jika mendapat dukungan penuh dari manajemen
perusahaan, dimulai dengan kasus bisnis yang spesifik (specific business case) yang
ingin disasar. Hasil yang maksimal dari kasus bisnis tersebut dapat dijadikan
landasan untuk investasi sistem pemrosesan big data yang lebih menyeluruh dalam
mendukung transformasi bisnis menuju layanan broadband dan bisnis digital.

ABSTRACT
PT. XYZ is a telecommunication company in Indonesia which is transforming it's business to broadband services & digital business. Many business opportunities in broadband services & digital business can be identified by processing and analyzing data quickly, accurately, and completely. Right now PT. XYZ has the capability in processing some structured data sources with limited data size. To make accurate calculations and decisions, especially in broadband services and digital business, PT. XYZ also required to be able to process and analyze the data that has the characteristics of 3V (Velocity, Volume, Variety) or known as big data. This research aims to design the architecture of big data processing system. The enterprise architecture framework used in this study is TOGAF. The results obtained from this study is the design of big data processing system architecture that is capable of processing data which has the characteristics of 3V (the fast data
flow, massive data size, and diverse structured or unstructured data sources) at a lower cost than the current data processing system in PT. XYZ. The suggestion about this study is the big data processing system can be implemented properly in PT. XYZ with the full support of the PT. XYZ management, started with a specific business use case that want targeted. The maximum results from the business use case can be used as a piloting for big data processing system investments more
thorough in supporting business transformation toward broadband services and digital business. ;PT. XYZ is a telecommunication company in Indonesia which is transforming it?s
business to broadband services & digital business. Many business opportunities in
broadband services & digital business can be identified by processing and analyzing
data quickly, accurately, and completely. Right now PT. XYZ has the capability in
processing some structured data sources with limited data size. To make accurate
calculations and decisions, especially in broadband services and digital business,
PT. XYZ also required to be able to process and analyze the data that has the
characteristics of 3V (Velocity, Volume, Variety) or known as big data. This
research aims to design the architecture of big data processing system. The
enterprise architecture framework used in this study is TOGAF. The results
obtained from this study is the design of big data processing system architecture
that is capable of processing data which has the characteristics of 3V (the fast data
flow, massive data size, and diverse structured or unstructured data sources) at a
lower cost than the current data processing system in PT. XYZ. The suggestion
about this study is the big data processing system can be implemented properly in
PT. XYZ with the full support of the PT. XYZ management, started with a specific
business use case that want targeted. The maximum results from the business use
case can be used as a piloting for big data processing system investments more
thorough in supporting business transformation toward broadband services and
digital business. , PT. XYZ is a telecommunication company in Indonesia which is transforming it’s
business to broadband services & digital business. Many business opportunities in
broadband services & digital business can be identified by processing and analyzing
data quickly, accurately, and completely. Right now PT. XYZ has the capability in
processing some structured data sources with limited data size. To make accurate
calculations and decisions, especially in broadband services and digital business,
PT. XYZ also required to be able to process and analyze the data that has the
characteristics of 3V (Velocity, Volume, Variety) or known as big data. This
research aims to design the architecture of big data processing system. The
enterprise architecture framework used in this study is TOGAF. The results
obtained from this study is the design of big data processing system architecture
that is capable of processing data which has the characteristics of 3V (the fast data
flow, massive data size, and diverse structured or unstructured data sources) at a
lower cost than the current data processing system in PT. XYZ. The suggestion
about this study is the big data processing system can be implemented properly in
PT. XYZ with the full support of the PT. XYZ management, started with a specific
business use case that want targeted. The maximum results from the business use
case can be used as a piloting for big data processing system investments more
thorough in supporting business transformation toward broadband services and
digital business. ]"
2015
TA-Pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>