Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 94813 dokumen yang sesuai dengan query
cover
Rezaqul Khaq
"ABSTRAK
Perkembangan metode elemen hingga yang begitu pesat menjadikan perangkat lunak untuk analisis elemen hingga ABQ FEA memberikan fasilitas kepada penggunanya untuk melakukan analisis elemen hingga dengan mendefinisikan rumusan elemennya sendiri melalui user subroutine UEL yang ditulis dalam bahasa pemrograman Fortran 77 User subroutine UEL untuk elemen DKMT Komposit dibuat yang kemudian digunakan untuk menganalisis lendutan tengah bentang pelat komposit persegi perletakan sederhana dengan beban terbagi merata menggunakan rumusan elemen DKMT Hasil lendutan tengah bentang memperlihatkan konvergensi yang sangat baik terhadap referensi solusi analitik 3D dari Srinivas

ABSTRACT
Rapid Development of finite element method makes Finite Element Analysis Program ABQ FEA providing facility toward user for doing finite element analysis by defining element formulation via user subroutine UEL which is written in Fortran 77 programming language. User subroutine UEL for composite DKMT element is made which is then used to analyze middle span displacement of simply supported rectangular composite plate under uniform loading. Displacement result shows good convergence toward refenrence analytical 3D solution by Srinivas."
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S57242
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Martin Prasetio
"ABSTRAK
Analisis pelat komposit menjadi penting untuk dipelajari karena semakin
meningkatnya peran material komposit pada desain struktur. Peralihan pelat
komposit akan dianalisis dengan elemen DKMQ (Discrete Kirchhoff Mindlin
Quadrilateral) menggunakan user-subroutine UEL pada program ABQ. Secara
garis besar, proses pembuatan user-subroutine adalah merumuskan matriks
kekakuan dan persamaan gaya-peralihan. Subroutine pada ABQ merupakan hasil
integrasi dari subroutine program FEAP yang telah ada sehingga perlu dilakukan
beberapa penyesuaian antara variabel program FEAP dan ABQ. Hasil peralihan
kemudian dibandingkan dengan solusi 3D Srinivas sebagai solusi referensi.

ABSTRACT
Analysis of composite plate is essential to conduct because of the increasing role of
composite material for the design of structure. Displacement of composite plate will
be analyzed with DKMQ (Discrete Kirchhoff Mindlin Quadrilateral) element using
user-subroutine UEL on ABQ program. In general, the process of creating usersubroutine
is formulation of stiffness matrix and force-displacement function.
ABQsubroutine is the result of integration from FEAP subroutine therefore,
adjustments are necessary between FEAP and ABQ variables. Displacement results
then will be compared to 3D SRINIVAS solution as reference solution."
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2014
S58692
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Clara Francine Paramesvari
"Laporan magang ini disusun untuk mengevaluasi prosedur pembuatan user interface dan user development khususnya mengenai wireframing dan usability testing yang dilakukan oleh PT ABC dan kliennya di industri telekomunikasi untuk aplikasi B2B yang dibuat dengan tujuan untuk meningkatkan kapabilitas UMKM. Fokus laporan magang ini adalah untuk mengevaluasi kesesuaian antarmuka pengguna dan prosedur pengembangan pengguna yang dilakukan oleh PT ABC dan kliennya dengan teori, standar, dan peraturan yang berlaku. Hasil evaluasi menunjukkan bahwa prosedur pembuatan user interface dan user development PT ABC dan client telah dilakukan sesuai teori, standar, dan regulasi yang berlaku. Selain itu, laporan ini juga membahas refleksi diri penulis selama magang di PT ABC. Pengalaman magang yang dialami penulis menjadi sarana evaluasi dan perbaikan diri di masa yang akan datang.

This internship report was prepared to evaluate the procedures for making user interfaces and user development especially concerning wireframing and usability testing carried out by PT ABC and its clients in the telecommunications industry for Business-to-Business applications that were created with the aim of increasing the capabilities of MSMEs. The focus of this internship report is to evaluate the suitability of the user interface and user development procedures carried out by PT ABC and its clients with applicable theories, standards, and regulations. The results of the evaluation show that the procedures for making user interfaces and user development of PT ABC and the client have been carried out according to applicable theories, standards, and regulations. In addition, this report also discusses the author's self-reflection during his internship at PT ABC. The internship experience experienced by the author becomes a means of evaluating and improving himself in the future.
"
Depok: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Indonesia, 2021
TA-Pdf
UI - Tugas Akhir  Universitas Indonesia Library
cover
Katili, Andi Makarim
"DKMT adalah elemen pelat triangular dengan 3 DOF pada tiap nodalnya. Elemen ini merupakan elemen dengan pendekatan diskrit yang berdasarkan teori pelat Reissner-Mindlin. Tulisan ini akan mengevaluasi kinerja dari elemen DKMT pada kasus pelat melingkar dengan material isotrop homogen dua metode konvergensi, yaitu konvergensi klasik dan konvergensi r-norm dan hasilnya akan diperbandingkan dengan T3gs.

DKMT is a triangular plate element with 3 DOF in each nodal. This element is an element with a discrete approach based on Reissner-Mindlin plate theory. This paper will evaluate the performance of DKMT elements in the case of circular plates with homogeneous isotropic materials of two convergence methods, namely classical convergence and r-norm convergence and the results will be compared with T3gs.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Devin Muhammad Hanif
"Pandemi telah membuat banyak orang kesulitan untuk melakukan beberapa aktivitas dan mendorong orang untuk lebih banyak menggunakan aplikasi seluler. Dengan munculnya aplikasi seluler secara global, aplikasi kesehatan tidak terkecuali. Salah satu contohnya adalah dorongan angka unduhan Mobile JKN, sebuah aplikasi yang dirilis oleh BPJS Kesehatan yang bertujuan untuk mempermudah dalam mendapatkan informasi dan layanan bagi warga negara Indonesia. Bapak Ali Ghufron Mukti, Direktur Utama BPJS Kesehatan, menargetkan peningkatan jumlah peserta BPJS Kesehatan menjadi 244,9 juta pengguna pada akhir tahun 2022 dan juga memiliki target yang telah ditetapkan sebelumnya untuk mencapai 265 juta peserta pada tahun 2024. Namun, aplikasi tersebut telah menuai banyak kritik dari para penggunanya. Melalui tulisan ini, Penulis berupaya meningkatkan Mobile JKN untuk lebih meningkatkan kemudahan penggunaan dan kepuasan pengguna. Penelitian ini mengikuti pendekatan design thinking dengan menggunakan berbagai tools yaitu Kansei engineering, PSSUQ, usability testingprototyping, dan lainnya, untuk membantu pembuatan prototipe yang bertujuan untuk perbaikan dari desain awal Mobile JKN.

The pandemic has made it difficult for a lot of people to carry out several activities and has pushed people into resorting to the use of mobile applications even more. With the rise of mobile apps globally, health apps are no exceptions. One example is the push of download numbers of Mobile JKN, an application released by BPJS Kesehatan serving purpose of easier information and service obtaining for Indonesian citizens. Mr. Ali Ghufron Mukti, BPJS Kesehatan’s Managing Director, they have targeted an increase of total BPJS members to 244,9 million by the end of 2022 while also having a previously set target of reaching 265 million members in 2024. However, the app has garnered many criticisms from its users. Through this paper, Author attempts on improving Mobile JKN
to further improve ease of use and user satisfaction. This study follows the approach of design thinking while utilizes various tools, namely Kansei engineering, PSSUQ, usability testing, prototyping, and more, to help the creation of a prototype that is aimed to be an improvement over the original design of Mobile JKN.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"[Tahap pemilihan rute merupakan salah satu tahap dalam perencanaan transportasi yang bertujuan untuk mendapatkan debit kendaraan pada tiap rutenya. Model pemilihan rute yang biasa digunakan adalah model pemilihan rute berdasarkan prinsip user equilibrium yang dikembangkan oleh Wardrop pada tahun 1952, dimana keadaan lalulintas dianggap tetap (statis). Kondisi user equilibrium bersifat statis tidak dapat digunakan untuk menyelesaikan masalah transportasi bersifat real time atau keadaannya berubah-ubah (dinamis). Untuk itu, diperlukan kondisi user equilibrium yang bersifat dinamis (Dynamic User Optimal). Pada skripsi ini akan dibahas model pemilihan rute berdasarkan kondisi Dynamic User Optimal yang menggunakan waktu tempuh aktual, yang disebut juga Ideal Dynamic User Optimal. Waktu tempuh aktual adalah waktu tempuh sebenarnya yang dilalui pengendara, pada waktu tempuh aktual tidak ada asumsi keadaan jalan akan tetap seperti pada waktu berangkat. Pemilihan rute berdasarkan Ideal Dynamic User Optimal dapat dimodelkan dalam bentuk permasalahan Variational inequality. Waktu pada permasalahan Variational inequality ini berikutnya diubah menjadi bentuk diskrit dan dibagi menjadi beberapa interval waktu. Selanjutnya dibentuk masalah pemrograman non linear yang setara dengan permasalahan Variational inequality tersebut menggunakan algoritma relaksasi. Algoritma Frank-Wolfe yang disisipkan dengan metode All Or Nothing digunakan untuk menyelesaikan masalah pemrograman non linear yang setara tersebut. Pada model pemilihan rute berdasarkan kondisi Ideal Dynamic User Optimal, waktu tempuh aktual untuk setiap rute dan setiap waktu sesaatnya akan sama dan waktu tersebut adalah waktu minimum. Pada skripsi ini juga diselesaikan masalah pemilihan rute berdasarkan Ideal Dynamic User Optimal pada suatu contoh jaringan transportasi virtual dengan dua nilai awal yang berbeda dan untuk perhitungan digunakan bantuan perangkat lunak., Route choice phase is one of the phases in transportation planning, which aims to determine vehicle flow on every route. Route choice model based on user equilibrium condition is usually used as the route choice model. Static user equilibrium can’t be used to solve dynamic transportation network problem (real time problem). Therefore, Dynamic user equilibrium (commonly named Dynamic User Optimal) is needed to solve this kind of problem. Dynamic User Optimal that uses actual travel time as its travel time is called Ideal Dynamic User Optimal. In this skripsi, Ideal Dynamic User Optimal condition is used to determine vehicle flows on every route. Route choice model based on Ideal Dynamic User Optimal can be modeled into a Variational inequality problem. Time in this Variational inequality problem transformed into discrete type, where the time is transformed into several intervals. Variational inequality problem can be solved by relaxation algorithm. On each relaxation algorithm’s iteration, the Nonlinear Programming model that equivalent with the Variational inequality problem is searched. This Nonlinear Programming is solved by Frank-Wolfe method and All-Or-Nothing algorithm. On route choice model based on Ideal Dynamic User Optimal condition, the actual travel time for every route will be same and it is the minimal travel time that users can achieve. In this skripsi, route choice model based on Ideal Dynamic User Optimal is applied to a simple transportation network with two different initial points and software is used to ease the computation.]"
Universitas Indonesia, 2014
S57231
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Nadhila Bianca Shabrina
"Internet telah mengubah banyak hal dalam kehidupan sehari-hari dengan cara digitalisasi. Salah satu bentuk digitalisasi terjadi pada buku, yaitu e-book. Saat ini, tingkat literasi dan minat membaca di Indonesia saat ini masih cukup rendah, dimana UNESCO (2016) menyebutkan bahwa Indonesia urutan kedua dari bawah soal literasi dunia dari 61 negara. Untuk mengatasi hal tersebut, e-book menjadi salah satu upaya yang dapat digunakan untuk meningkatkan minat baca. Salah satu bentuk perkembangan e-book di Indonesia adalah aplikasi Lontara, yang memiliki visi untuk membangun ekosistem literasi masyarakat Indonesia dengan memanfaatkan teknologi informasi. Namun menurut survei yang dilakukan kepada pengguna Lontara, saat ini masih terdapat beberapa permasalahan yang terjadi pada aplikasi. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan rancangan usulan perbaikan dengan fitur-fitur yang sesuai untuk menghasilkan User Experience (UX) aplikasi Lontara yang baik, dengan menggunakan pendekatan design thinking sebagai kerangka utama penelitian. Penelitian ini juga mengukur tingkat usability aplikasi dengan menggunakan metode usability testing yang terdiri dari performance metrics dan self-reported metrics. Hasil akhir dari penelitian ini adalah mock up dari desain antarmuka aplikasi yang terbukti meningkatkan user experience yang dapat dilihat dari peningkatan nilai completion rate, time on task yang lebih singkat, error rate yang lebih kecil, dan nilai usability yang lebih baik.

The internet has changed many things in our daily life with digitization, which also occurs in the book reading activity. Currently, Indonesia's literacy and reading interest level is still low. UNESCO (2016) states that Indonesia ranked 60 out of 61 countries regarding world literacy. To overcome this, e-book is one of the technologies that can be implemented to increase reading interest. Lontara is one of the e-book applications with the vision to build a literacy ecosystem for the Indonesian people by utilizing information technology. However, according to a survey conducted on Lontara users, there are still some problems that occur in the application. This study aims to obtain a proposed design improvement with appropriate features to produce a good User Experience (UX) for the Lontara application, using a design thinking approach as the main framework of this research. This study also measures the usability level using the usability testing method consisting of performance and self-reported metrics. The final result of this research is a mock-up of the Lontara interface design, which is proven to improve the user experience, which can be seen from the increase in the completion rate, shorter time on task, lower error rate, and better usability value.
"
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Nur Aini Perdani Sp.
"[Skripsi ini membahas tentang kepuasan pemustaka terhadap layanan dan pendapat pemustaka terhadap fasilitas di Perpustakaan Kota Yogyakarta. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode survei. Dalam mengukur kepuasan pemustaka digunakan metode LibQual+TM 3 dimensi yaitu affect of service, information control, & library as place. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa secara umum pemustaka merasa cukup puas dengan layanan yang diberikan. Perpustakaan telah memberikan layanan prima (service excellence) pada tahapan dasar (basic) yaitu memenuhi kebutuhan dasar pemustaka. Fasilitas perpustakaan dinilai baik oleh pemustaka dimana konsep third place sebagai sarana alternatif rekreasi bagi pemustaka sudah diterapkanSkripsi ini membahas tentang kepuasan pemustaka terhadap layanan dan pendapat pemustaka terhadap fasilitas di Perpustakaan Kota Yogyakarta. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode survei. Dalam mengukur kepuasan pemustaka digunakan metode LibQual+TM 3 dimensi yaitu affect of service, information control, & library as place. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa secara umum pemustaka merasa cukup puas dengan layanan yang diberikan. Perpustakaan telah memberikan layanan prima (service excellence) pada tahapan dasar (basic) yaitu memenuhi kebutuhan dasar pemustaka. Fasilitas perpustakaan dinilai baik oleh pemustaka dimana konsep third place sebagai sarana alternatif rekreasi bagi pemustaka sudah diterapkan;This thesis discusses about user?s satisfaction to the library service and the facilities of Yogyakarta City Library from user?s perspective. This research used quantitative studies with survey method. In measuring user?s satisfaction this reasearch used LibQual + TM method which consists of 3 dimensions are affect of service, information control, and library as place. The results of this study indicate that overall users feel satisfied enough with the services that library given. The library has given service excellence in basic area which is fullfilled user?s basic needs. The facilities in library has good score based on user?s perspective that third place concept as user?s leisure alternative has applied.;This thesis discusses about user?s satisfaction to the library service and the facilities of Yogyakarta City Library from user?s perspective. This research used quantitative studies with survey method. In measuring user?s satisfaction this reasearch used LibQual + TM method which consists of 3 dimensions are affect of service, information control, and library as place. The results of this study indicate that overall users feel satisfied enough with the services that library given. The library has given service excellence in basic area which is fullfilled user?s basic needs. The facilities in library has good score based on user?s perspective that third place concept as user?s leisure alternative has applied.;This thesis discusses about user?s satisfaction to the library service and the facilities of Yogyakarta City Library from user?s perspective. This research used quantitative studies with survey method. In measuring user?s satisfaction this reasearch used LibQual + TM method which consists of 3 dimensions are affect of service, information control, and library as place. The results of this study indicate that overall users feel satisfied enough with the services that library given. The library has given service excellence in basic area which is fullfilled user?s basic needs. The facilities in library has good score based on user?s perspective that third place concept as user?s leisure alternative has applied.;This thesis discusses about user?s satisfaction to the library service and the facilities of Yogyakarta City Library from user?s perspective. This research used quantitative studies with survey method. In measuring user?s satisfaction this reasearch used LibQual + TM method which consists of 3 dimensions are affect of service, information control, and library as place. The results of this study indicate that overall users feel satisfied enough with the services that library given. The library has given service excellence in basic area which is fullfilled user?s basic needs. The facilities in library has good score based on user?s perspective that third place concept as user?s leisure alternative has applied.;This thesis discusses about user?s satisfaction to the library service and the facilities of Yogyakarta City Library from user?s perspective. This research used quantitative studies with survey method. In measuring user?s satisfaction this reasearch used LibQual + TM method which consists of 3 dimensions are affect of service, information control, and library as place. The results of this study indicate that overall users feel satisfied enough with the services that library given. The library has given service excellence in basic area which is fullfilled user?s basic needs. The facilities in library has good score based on user?s perspective that third place concept as user?s leisure alternative has applied., This thesis discusses about user’s satisfaction to the library service and the facilities of Yogyakarta City Library from user’s perspective. This research used quantitative studies with survey method. In measuring user’s satisfaction this reasearch used LibQual + TM method which consists of 3 dimensions are affect of service, information control, and library as place. The results of this study indicate that overall users feel satisfied enough with the services that library given. The library has given service excellence in basic area which is fullfilled user’s basic needs. The facilities in library has good score based on user’s perspective that third place concept as user’s leisure alternative has applied.]"
2015
S60919
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Djody Putra Pohandi
"Pengujian usability merupakan suatu cara sistematik untuk mengamati pengguna ketika mencoba untuk menggunakan suatu produk atau sistem digital, dan kemudian mengumpulkan informasi secara spesifik apakah produk tersebut mudah atau sulit untuk digunakan. Penelitian awal menunjukkan bahwa pada studi kasus aplikasi X, aplikasi X masih mendapatkan penilaian yang kurang memuaskan dari pengguna dan hasil pengujian usability menunjukkan bahwa aplikasi X belum dapat diterima berdasarkan parameter penilaian dan masih terdapat kekurangan. Pada penelitian ini, dilakukan perancangan prototype suatu aplikasi jual beli cryptocurrency baru berdasarkan hasil evaluasi dari studi kasus aplikasi X, dengan menggunakan metode Goal-Directed Design. Perancangan dilakukan dengan menggunakan beberapa teori desain lainnya seperti Jakob’s Law, Friction, Threshold, dan Transition. Setelah itu, dilakukan pengujian kembali usability testing terhadap prototype rancangan desain aplikasi baru tersebut yang bertujuan untuk melihat perbandingan hasil usability testing dari prototype aplikasi baru dengan aplikasi X. Hasil dari penelitian ini adalah rekomendasi rancangan tampilan user interface dan user experience dari suatu aplikasi jual beli cryptocurrency.

Usability testing is a systematic way to observe users when they are trying to use a product or a digital system, and then gathering an information specifically about whether the product is easy or difficult to use. Preliminary research shows that in the case study of X application, the X application still gets an unsatisfactory rating from the users and the usability testing results indicate that application X has not been accepted based on the assessment parameters and there are still shortcomings in the application. In this study, a prototype design of a new cryptocurrency trading application was carried out based on the evaluation of the usability testing result of the X application case study, by using the Goal-Directed Design Method. The design conducted by using several of the design theories such as Jakob’s Law, Friction, Threshold, and Transition. After that, a usability testing was carried out again on the prototype of the new application design which aims to compare the usability testing results of the new applications prototype with the X applications. The result of this research is the design of user interface and user experience of a cryptocurrency trading application."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2022
S-pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Andamsari
"Tesis ini meneliti intcraktivitas portal pcmbelajaran e-dukasi.net berupa fitur-fitur interaktif dan anggapan interaktivitas yang dihubungkan dengan karaktcristik dcmograti pengguna, intensitas penggunaan Internet dan e-dukasi.net, serta motivasi mengakses, yang didasari teori Uses & Gratfcations, didukung konsep ‘media baru’ yaitu komunikasi bersarana kornputer (CMC) dan intemktivitas. Penelitian kuantitatif dengan desain ekspianatif memperoleh 480 responden dari metode sm'vei oniine. Data dianalisis menggtmakan model persamaan struktuml (SEM), menunjukkan bahwa karakteristik demograti memiliki hubungan signiiikan dengan intensitas menggunakan Intemet dan e-dukasi.net. Fitur sistem, konten, dan komunikasi memiliki pengaruh yang kuat bagi pengguna dalam menggunakan fitur-fitur interaktif e-dukasi.net. 'Anggapan interaktivitas' oleh pengguna menempati posisi terlinggi pada intcraktivitas dalam sistem, disusul oleh interaktivitas dalam dokumen/konten, dan interaktivitas antar pengguna.

This thesis analyzes interactivity of learning portal of e-dukasi.net as interactive features and perceived interactivity linked with demography characteristic of user, intemet usage intensity and e-dukasinet access, and also accessing motivation. Based on theory of (Lees & Gratyications, supported by concept of new media which is computer mediated communication (CMC) and interactivity. Quantitative research with explanative design gets 480 respondents of online survey method. Data was analyzed by using Structural Equation Model (SEM), point out that demography characteristic have significant relationship with intensity of intemet usage and e-dukasi.net access. System, content, and communication features have adequate influence for user to utilize interactive features of e-dukasi.nct. Perceived interactivity by user stays at highest position on interactivity in the system, overtaken by interactivity in document or content, and interactivity among users."
Jakarta: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Indonesia, 2009
T33808
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>