Ditemukan 4501 dokumen yang sesuai dengan query
Esa Haruman
"An investigation to structural and wear behaviour of nitrided AISI 316 L stainless steel resulting from low temperature fluidized bed nitriding has been made in the present work It was found that the wear resistance of nitrided specimens was related to the formation of a preetpitation-free hardened layer on the austenitic surface. In the present laboratory experiments, the precipitation-free or S phase layer with a surface hardness of ~1350 H Va 5 was produced at a nitriding condition of 450'C for 6h. The formation of this S phase layer significantly improved wear resistance of the stainless steel. Wear track observation by SEM revealed that the specimens without formation of S phase layer produced heavy scars due to tearing and local plastic deformation. The present work also suggests that fluidized bed heat treatment furnace can be utilised for nitriding the austenitic stainless steels at low temperatures below 5 00 ?C to produce S' phase nitrdid layer without losing the stainless feature of this material."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2006
JUTE-20-3-Sep2006-209
Artikel Jurnal Universitas Indonesia Library
Rumbiak, Dominggus B.
"Peningkatan penggunaan pengelasan dengan dua material yang berbeda selalu di gunakan pada dunia industri, pengelasan dengan dua material yang berbeda terus meningkat penggunaannya. Tujuannya untuk mendapatkan spesifikasi yang baik namun tetap menekan biaya yang digunakan. Material yang sering digunakan dalam dissimilar welding adalah stainless steel 304 dan structure steel 400. Kedua material ini memiliki kelebihan masing-masing. Untuk memperoleh hasil pengelasan yang baik, diperlukan pemilihan parameter yang tepat agar tidak timbul permasalahan seperti distorsi pada pengelasan. Distorsi merupakan sebuah proses perubahan bentuk pada material akibat pengelasan.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kuat arus dan kecepatan pengelasan terhadap kekuatan material pada dissimilar Gas Metal Arc Welding (GMAW). Kecepatan yang di gunakan bervariasi antara lain 3, hingga 3,25 mm/s. Hasil pengelasan yang telah di dapatkan dari variasi kecepatan dan variasi ampere kemudian dilakukan pengujian microstructur. Dari hasil yang di dapatkan, bahwa terjadi perubahan dari masing-masing microhardness di masing-masing daerah pengelasan.
In industrial world, research and develompent of welding with two different materials is always improving. The purpose of this research is to get an ideal specification without increasing the industrial cost. Materials that is often used in dissimilar welding is stainless steel 304 dan structure steel. These two materials have advantages each. To get a good result in welding, chosing the right parameters is a must, in order to avoid trouble like distortsion in the welding process. Distorsion is an effect caused by welding that changes the material form.This research purposes is to observe the effect of strong current in electricity and the welding speed to the strenth of materials in dissimilar Gas Metal Arc Welding (GMAW) process. The speed that was used in this research varies from 3 mm/s to 3.25 mm/s. The welding results from speed and current parameters was tested to see the material microstructure. From those results, we got a conclusion, that a microhardness deformation occured in each welded areas."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Geofany Rosady
"Front rail adalah komponen penting pada zona benturan yang dapat menyerap energi kinetic saat terjadi tabrakan dari arah depan sekitar 45%. Front rail didesain untuk hancur/remuk saat terjadi tabrakan, dengan menyerap energi kinetik dengan deformasi plastis untuk mengurangi dampak yang diterima oleh penumpang. Umumnya front rail terbuat dari baja ringan berstruktur tipis yang dapat menyerap energi tumbukan kinetik dengan progressive buckling sehingga mengurangi dampak kepada penumpang sekaligus melindungi kompartmen kendaraan. Crush initiators digunakan pada front rail untuk meminimalisir gaya kejut tumbukan maksimum pada saat awal tumbukan, gaya kejut ini berdampak pada penumpang dapat terlontar dari kendaraan. Maka dari itu penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh jumlah dan dimensi crush initiators pada tabung berstruktur tipis pada kendaraan. Analisis menggunakan eksperimen quasi-statik dan pendekatan numerik menggunakan software Ansys/Lsdyna. Didapatkan hasil yang hampir sama antara eksperimen dengan numerik dengan rata-rata error sebesar 9,81%. Penggunaan Crush initiators cukup signifikan pada material SS304 yaitu terjadi penurunan gaya tumbukan maksimum (Fmax) mencapai 42,78% dan peningkatan efisiensi tumbukan mencapai 69,97%.
Front rail columns are the main component of the vehicle crumple zone that absorbs approximately 45% of kinetic energy at the moment of a frontal collision. During the collision, the front rail as expected absorbs kinetic energy to plastic deformation to reduce the effect on passengers. Generally, front rail front rails are made of mild steel thin-walled structure that absorbs kinetic energy to progressive buckling, so the passengers and compartments of the vehicle are safe. Crush initiators are used to improve crushing force efficiency and reduce the peak crushing force of vehicle collision. This research aimed to determine the effect of numbers and diameter of crush initiators on the thin-walled structure which is applied to the front rail of the vehicle. Analysis was conducted by comparing experimental and finite element analysis methods, the errors are quite low approximately 9,81%. We use software Ansys/Lsdyna for the finite element analysis method in this research. The results show quite significant for SS 304 material, there was a decrease in peak crushing force reach 42,78% and an increase in crushing force efficiency reach 69,97%. "
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2020
S-pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Taufiq
"Penelitian mengenai pembakaran telah mengalami perkembangan yang pesat di segala bidang. Penelitian yang akan dilakukan adalah pada arah menjaga kestabilan nyala api jauh dari ujung burner dengan memasang ring. Salah satu parameter yang diamati adalah temperatur ringnya yang diukur menggunakan infra red thermometer. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui besarnya temperatur yang terukur pada ring keramik maupun ring stainless steel pada saat fenomena flame lift-up terjadi. Parameter yang divariasikan pada penelitian ini adalah jarak ring dengan mulut tabung pembakar.
Dari penelitian ini didapatkan hasil bahwa pada jarak ring yang sama atau tetap, semakin tinggi nilai burning load maka temperatur ring juga ikut meningkat. Selain itu juga dapat diketahui bahwa temperatur ring stainless steel lebih tinggi dibandingkan dengan temperatur ring keramik .Namun panjang nyala api pada ring stainless steel lebih pendek dibandingkan dengan panjang nyala api pada ring stainless steel pada saat fenomena flame lift-up terjadi.
Research on burning has had a rapid development in all sectors. Research will be done is to maintain stability in the direction away from the flame to the burner tip install ring. One of the observed is the ring temperature measured using infra red thermometer. Goal of this research is to understand the magnitude of temperature measured on the ring ceramics and stainless steel ring at the time phenomenon flame lift-up occurred. Parameters varied in this research is the distance to the mouth tube ring burner.
From the results of this research found that the ring on the distance or remain the same, the higher the value of the load burning ring temperature also increases. It also can note that the stainless steel ring temperature higher than the temperature ceramic ring. But the length of the flame on the stainless steel ring shorter than the length of the flame on the stainless steel ring at the time phenomenon flame lift-up occurred."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2008
S50712
UI - Skripsi Open Universitas Indonesia Library
Nayaka Arya Nayottama
"Urgensitas dari ketersediaan oksigen yang menjadi penyokong kehidupan manusia saat manusia mengalami penyakit pernapasan akut seperti COVID-19 menjadi alasan dibuatnya konsentrator oksigen. Konsentrator yang ada pada pasaran tidak memberikan informasi terkait laju aliran dan konsentrasi oksigen yang dihasilkan oleh sistem konsentrator oksigen. Penelitian ini berhasil merancang rangkaian sistem pengendalian katup dan sensor konsentrasi oksigen dengan keseluruhan sistem konsentrator oksigen yang memiliki ukuran ringkas namun tetap memiliki performa yang baik. Laju aliran target yang ditentukan penulis dapat dicapai dalam waktu 30 detik dengan akurasi pembacaan sensor yang memiliki selisih pembacaan 0% hingga 2%. Sistem konsentrator oksigen yang sudah dirancang mampu mencapai konsentrasi oksigen 94% saat laju aliran 1 LPM, 91% saat laju aliran 1,5 LPM; dan 88% saat laju aliran 2 LPM, dan telah berhasil dirancang juga sistem pembacaan hasil keluaran sistem konsentrator oksigen dengan sensor dan ditampilkan pada layar yang terdapat pada rangkaian.
The urgency of the availability of oxygen which supports human life when humans experience acute respiratory illnesses such as COVID-19 is the reason for the creation of oxygen concentrators. Oxygen concentrators on the market do not provide information regarding the flow rate and oxygen concentration produced by the oxygen concentrator system. This research successfully designed a series of valve control systems and oxygen concentration sensors with an overall oxygen concentrator system that is compact but still performs well. The target flow rate determined by the author can be achieved within 30 seconds with sensor reading accuracy that has a reading difference of 0% to 2%. The system oxygen concentrator system that has been designed can achieve an oxygen concentration of 94% at a flow rate of 1 L/M, 91% at a flow rate of 1,5 LPM, and 88% at a flow rate of 2 LPM. The system has also been successfully designed to read the output results of the oxygen concentrator system with sensors and display them on the screen in the circuit."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2023
S-pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Cobb, Harold M.
"?Chemical engineers designing, operating and maintaining their ever-expanding industry during the second half of the 20th century relied heavily on stainless steels. Few, however, were familiar with or understood its history. This treatise satisfies that shortcoming in an interesting, readable manner. The ?Timeline? alone is a remarkable presentation.? Richard Leonard, retired, Hercules, Inc."
Materials Park, Ohio: ASM International, 2010
e20451673
eBooks Universitas Indonesia Library
Danurengga Ubaszti Putra
"Pada penelitian kali ini material yang digunakan adalah stainless steel 316L dan structure steel. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kuat arus terhadap bentuk dari mikrostruktur serta kekuatan microhardness dissimilar Gas Metal Arc Welding (GMAW). Kuat arus yang digunakan antara lain 175, 185, 195, 205 dan 215 A Hasil pengelasan yang telah mendingin secara alami kemudian dilakukan pengujian SEM & EDX dan uji Vickers Micohardness. Dari hasil penelitian didapatkan, bahwa semakin besar kuat arus pengelasan yang digunakan, maka semakin besar juga daerah HAZ yang dihasilkan. Pada hasil pengelasan terjadi mode solidifikasi Ferrite-Austenite yang di tunjukkan dengan pembentukan mikrostruktur vermicullar ferrite.
In this research stainless steel 316L and structure steel were used. In particular, this research investigated the influence of input current to the microstructure and microhardness to dissimilar weldingGas Metal Arc Welding (GMAW). Welding current inputs were varied as 175, 185, 195, 205 dan 215 A. Welded joints were air-cooled the result will be tested using SEM & EDX and Vickers Hardness test. Results showing that increasing weld current input contributed to a HAZ. In the fusion zonem it showed that theres Ferite-Austenite solidificatin mode by the existance of vermicllar ferrite microstructure."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2019
S-Pdf
UI - Skripsi Membership Universitas Indonesia Library
Bashari Rohululloh Roszardi
"Saat ini, asam sulfamat sebagai bahan industri kimia utama ada di mana-mana. Karena sifatnya yang korosif, maka perlu menggunakan wadah khususnya fungsi penukar panas yang sesuai untuk menghindari kontaminasi larutan. Perilaku korosi baja tahan karat super austenitik, duplex 2205, dan 316L yang terpapar asam sulfamat diteliti dengan menggunakan Metode Kehilangan Berat, Polarisasi dan EIS. Dalam pengujian kehilangan berat, diberikan variasi konsentrasi dan temperatur selama 1 sampai 5 hari paparan. Sedangkan metode pengujian dengan Polarisasi dan EIS dilakukan pada temperature 25°C dengan variasi konsentrasi. Untuk mendukung hasil pengujian korosi, dilakukan karakterisasi pada sampel uji maupun larutannya menggunakan XRD, AAS dan OES. Sedangkan pengamatan visualisasi permukaan produk korosi dilakukan dengan Mikroskop Optik dan SEM-EDS. Hasil penelitian menunjukkan bahwa laju korosi material cenderung meningkat dengan meningkatnya konsentrasi asam sulfamat dan menurun ketika mendekati konsentrasi 80% berat. Baja tahan karat super austenitik memiliki laju dan arus korosi paling kecil serta impedansi yang paling besar daripada duplex 2205 dan 316L. Kesimpulan menunjukkan bahwa material super austenitic stainless steel sangat cocok digunakan di lingkungan asam sulfamat dengan berbagai variasi konsetrasi dan temperatur.
Currently, sulfamic acid as the main chemical industrial ingredient is ubiquitous. Due to its corrosive nature, it is necessary to use a container especially a suitable heat exchanger function to avoid contamination of the solution. The corrosion behavior of super austenitic, duplex 2205, and 316L stainless steels exposed to sulfamic acid was investigated using the Weight Loss Method, Polarization and EIS. In the weight loss test, various concentrations and temperatures for 1 until 5 days of exposure. While the testing method with Polarization and EIS was carried out at a temperature of 25°C with various concentrations. To support corrosion test results, characterization of the sample and solution was carried out using XRD, AAS and OES. Meanwhile the observation of the surface visualization of corrosion products was carried out with an Optical Microscope and SEM-EDS. The results showed that the corrosion rate of the material tends to increase with increasing concentration of sulfamic acid and decrease when approaching a concentration of 80% by weight. Super austenitic stainless steel has the lowest corrosion rate and current and the highest impedance than duplex 2205 and 316L. The surface morphological characteristics of corrosion products are different for the three materials. In 316L, show pattern intergranular corrosion and selective dissolution patterns are seen at duplex 2205, while at SASS there is no corrosion pattern. The conclusion shows that the super austenitic stainless steel material is very suitable for use in a sulfamic acid environment in various concentrations and temperature."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 2021
T-pdf
UI - Tesis Membership Universitas Indonesia Library
New York: McGraw-Hill, 1994
R 624.182 1 STR (1
Buku Referensi Universitas Indonesia Library
Smith, J.C.
New York: John Wiley & Sons, [Date of publication not identified]
624.182 1 SMI s
Buku Teks Universitas Indonesia Library