Hasil Pencarian  ::  Simpan CSV :: Kembali

Hasil Pencarian

Ditemukan 114016 dokumen yang sesuai dengan query
cover
"In general , implementation of a MIMO-OFDM (multiple-output multiple-input orthogonal frequency divission multiplexing) technique in wireless communications systems is conducted in coherent chanel condition with an estimation chanel scheme...."
Artikel Jurnal  Universitas Indonesia Library
cover
Doan Perdana
"[ABSTRAK
Intelligent Transportation System (ITS) adalah salah satu teknologi yang mengintegrasikan antar sistem informasi dan teknologi komunikasi dengan infrastruktur transportasi, kendaraan, dan pengguna jalan. Salah satu implementasi teknologi Intelligent Transportation System (ITS) adalah Vehicular Ad Hoc Network (VANET). VANET merupakan sistem komunikasi kendaraan yang mendukung untuk komunikasi Vehicle to Infrastructure (V2I) dan Vehicle to Vehicle (V2V). Sebagai bagian dari Intelligent Transportation System (ITS), komunikasi kendaraan dalam jaringan VANET dapat lebih efektif dalam menghindari kecelakaan dan kemacetan lalu lintas dari pada jika setiap kendaraan mencoba untuk memecahkan masalah ini secara individual.
Standar IEEE 1609.4 didefinisikan sebagai mode operasi Multikanal jaringan VANET pada lapisan Medium Access Control (MAC) yang terdiri dari tujuh kanal frekuensi yang berbeda, yaitu satu kanal CCH178 akan dialokasikan untuk Control Channel (CCH), yang digunakan sebagai kanal publik untuk aplikasi keamanan yang relevan di jalan. Enam kanal ya ng lainnya dialokasikan untuk Service Channel (SCH), yang digunakan sebagai kanal untuk menangani layanan multimedia dan yang tidak berhubungan dengan keamanan di jalan. Salah satu permasalahan dalam penjaminan kinerja pada IEEE 1609.4 adalah tingginya mobilitas node kendaraan dan perubahan lintasan yang berbeda. Hal ini menyebabkan delay yang tinggi dan throughput yang rendah. Peningkatan kinerja pada standar IEEE 1609.4 dapat dilakukan dengan optimasi pada proses sinkronisasi interval kanal CCH dan SCH.
Pada disertasi ini dikembangkan model baru Markov chain yang bertujuan untuk meningkatkan kinerja sistem koordinasi kanal dinamis pada standar multikanal IEEE 1609.4 terhadap pengaruh anomali kinerja, slot anomali, efek Doppler, fading Nakagami dan AWGN. Perbaikan kinerja yang dilakukan terhadap pengaruh diatas adalah dengan menggunakan nilai awal optimal Contention Window (CW). Penentuan nilai awal CW akan mempengaruhi kinerja yang dihasilkan pada model Markov chain yang digunakan. Nilai awal optimal CW didapatkan dari hasil distribusi node di setiap zone dengan menggunakan distribusi Poisson.
Dari hasil simulasi dan evaluasi kinerja yang dihasilkan, dapat dianalisa bahwa model DCF yang diajukan pada disertasi ini dapat menurunkan nilai delay transmisi CCH terhadap adanya kanal propagasi Nakagami dengan rata-rata (mean) sebesar 16.84 %. Selanjutnya, dapat disimpulkan bahwa kinerja yang dihasilkan pada model Markov chain dengan menggunakan nilai awal optimal CW didapatkan meningkatkan nilai Aggregate Throughput sebesar 42.53% dibandingkan dengan model yang diajukan oleh Wang. Sedangkan model DCF yang diajukan meningkatkan nilai probabilitas transmisi paket WAVE Service Advertisement (WSA) terhadap fenomena anomalous slot dengan persentase kenaikan rata-rata (mean) sebesar 11.35 %. Selanjutnya, dapat dianalisa bahwa model DCF yang diajukan meningkatkan nilai interval waktu dari akses contention kanal CCH terhadap efek Doppler dengan persentase kenaikan rata-rata (mean) sebesar 11.31 %;

ABSTRACT
Intelligent Transportation System (ITS) is one of the technologies that integrate information systems and communication technologies with transportation infrastructures, vehicles and road users. One implementation of the Intelligent Transportation System (ITS) is Vehicular Ad Hoc Network (VANET). VANET is a vehicle communication system which supports Vehicle to Infrastructure (V2I) and Vehicle to Vehicle (V2V) communication. As a part of the Intelligent Transportation System (ITS), vehicles communication in VANET networks can be more effective in avoiding accidents and traffic congestion than if each vehicle try to solve this problem individually.
The IEEE 1609.4 standard is defined as the multichannel operation mode of VANET on Medium Access Control (MAC) layer. One of the problems in guaranteeing the performance of the IEEE 1609.4 is the high vehicular node mobility and different trajectory changes. These cause high delay and low throughput. Services Quality assurance to the IEEE 1609.4 standard can be done using optimizing the synchronization process of CCH and SCH channel intervals so that delay can be reduced and throughput saturation of SCH channel can be increased.
In this dissertation a new model of the Markov chain will be developed which aims to evaluate the performance of dynamic channel coordination system on the IEEE 1609.4 multichannel standard against performance anomalies influences, slot anomalies, the Doppler Effect, Nakagami fading and Additive White Gaussian Noise (AWGN). The performance improvements that is done to the effect above is to use the optimal initial value of Contention Window (CW). This is consistent with previous studies that have been done, the determination of the initial value of Contention Window (CW) will affect the resulting performance of the used Markov chain model. Optimal initial value Contention Window (CW) is obtained from the distribution of nodes in each zone by using the Poisson distribution.
From the simulation and performance evaluation results, it can be concluded that the DCF model in this dissertation can reduce the CCH transmission delay against the propagation channel Nakagami with an average of 16.84%. Moreover, it can be concluded that the performance of the resulting Markov chain model using the optimal initial value obtained CW increases value Aggregate Throughput of 42.8% against the effects of the anomaly performance. Meanwhile, the probability of packet transmission WSA influenced by anomalous slot with the percentage of mean increases approximately 11.35 %. Furthermore, it can be analyzed that the DCF model proposed result is the time interval CCH access contention influenced by anomalous slot with the percentage of mean increases approximately 11.31%;Intelligent Transportation System (ITS) is one of the technologies that integrate information systems and communication technologies with transportation infrastructures, vehicles and road users. One implementation of the Intelligent Transportation System (ITS) is Vehicular Ad Hoc Network (VANET). VANET is a vehicle communication system which supports Vehicle to Infrastructure (V2I) and Vehicle to Vehicle (V2V) communication. As a part of the Intelligent Transportation System (ITS), vehicles communication in VANET networks can be more effective in avoiding accidents and traffic congestion than if each vehicle try to solve this problem individually.
The IEEE 1609.4 standard is defined as the multichannel operation mode of VANET on Medium Access Control (MAC) layer. One of the problems in guaranteeing the performance of the IEEE 1609.4 is the high vehicular node mobility and different trajectory changes. These cause high delay and low throughput. Services Quality assurance to the IEEE 1609.4 standard can be done using optimizing the synchronization process of CCH and SCH channel intervals so that delay can be reduced and throughput saturation of SCH channel can be increased.
In this dissertation a new model of the Markov chain will be developed which aims to evaluate the performance of dynamic channel coordination system on the IEEE 1609.4 multichannel standard against performance anomalies influences, slot anomalies, the Doppler Effect, Nakagami fading and Additive White Gaussian Noise (AWGN). The performance improvements that is done to the effect above is to use the optimal initial value of Contention Window (CW). This is consistent with previous studies that have been done, the determination of the initial value of Contention Window (CW) will affect the resulting performance of the used Markov chain model. Optimal initial value Contention Window (CW) is obtained from the distribution of nodes in each zone by using the Poisson distribution.
From the simulation and performance evaluation results, it can be concluded that the DCF model in this dissertation can reduce the CCH transmission delay against the propagation channel Nakagami with an average of 16.84%. Moreover, it can be concluded that the performance of the resulting Markov chain model using the optimal initial value obtained CW increases value Aggregate Throughput of 42.8% against the effects of the anomaly performance. Meanwhile, the probability of packet transmission WSA influenced by anomalous slot with the percentage of mean increases approximately 11.35 %. Furthermore, it can be analyzed that the DCF model proposed result is the time interval CCH access contention influenced by anomalous slot with the percentage of mean increases approximately 11.31%, Intelligent Transportation System (ITS) is one of the technologies that integrate information systems and communication technologies with transportation infrastructures, vehicles and road users. One implementation of the Intelligent Transportation System (ITS) is Vehicular Ad Hoc Network (VANET). VANET is a vehicle communication system which supports Vehicle to Infrastructure (V2I) and Vehicle to Vehicle (V2V) communication. As a part of the Intelligent Transportation System (ITS), vehicles communication in VANET networks can be more effective in avoiding accidents and traffic congestion than if each vehicle try to solve this problem individually.
The IEEE 1609.4 standard is defined as the multichannel operation mode of VANET on Medium Access Control (MAC) layer. One of the problems in guaranteeing the performance of the IEEE 1609.4 is the high vehicular node mobility and different trajectory changes. These cause high delay and low throughput. Services Quality assurance to the IEEE 1609.4 standard can be done using optimizing the synchronization process of CCH and SCH channel intervals so that delay can be reduced and throughput saturation of SCH channel can be increased.
In this dissertation a new model of the Markov chain will be developed which aims to evaluate the performance of dynamic channel coordination system on the IEEE 1609.4 multichannel standard against performance anomalies influences, slot anomalies, the Doppler Effect, Nakagami fading and Additive White Gaussian Noise (AWGN). The performance improvements that is done to the effect above is to use the optimal initial value of Contention Window (CW). This is consistent with previous studies that have been done, the determination of the initial value of Contention Window (CW) will affect the resulting performance of the used Markov chain model. Optimal initial value Contention Window (CW) is obtained from the distribution of nodes in each zone by using the Poisson distribution.
From the simulation and performance evaluation results, it can be concluded that the DCF model in this dissertation can reduce the CCH transmission delay against the propagation channel Nakagami with an average of 16.84%. Moreover, it can be concluded that the performance of the resulting Markov chain model using the optimal initial value obtained CW increases value Aggregate Throughput of 42.8% against the effects of the anomaly performance. Meanwhile, the probability of packet transmission WSA influenced by anomalous slot with the percentage of mean increases approximately 11.35 %. Furthermore, it can be analyzed that the DCF model proposed result is the time interval CCH access contention influenced by anomalous slot with the percentage of mean increases approximately 11.31%]"
2015
D2073
UI - Disertasi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ginting, Ardinata
"Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui wilayah harga tanah di Kota Tangerang Selatan berdasarkan keinginan masyarakat (Harga Tanah Aktual), harga yang ditetapkan oleh pemerintah (Harga NJOP) dan harga pendugaan yang merupakan hasil perhitungan statistik (harga estimasi).
Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa Faktor-faktor yang mempengaruhi wilayah harga tanah Aktual, NJOP dan Estimasi dipengaruhi oleh jarak terhadap pintu tol, jarak terhadap jalan arteri, terletak pada pemukiman teratur dan jarak terhadap fasilitas umum kesehatan. Faktor wilayah terbangun/tidak terbangun merupakan faktor penentu Harga Tanah Aktual dan Estimasi namun tidak berpengaruh terhadap Harga Tanah NJOP. Sedangkan jarak terhadap Fasilitas keamanan dan pendidikan merupakan faktor yang berpengaruh terhadap Harga Tanah NJOP namun tidak berpengaruh terhadap Harga Tanah Aktual dan Estimasi.
Model Estimasi Spasial Harga Tanah Objektif adalah akan semakin tinggi apabila terletak dekat pintu tol, dekat jalan arteri, dekat fasilitas umum kesehatan dan terletak pada wilayah terbangun dengan pemukiman yang teratur. Status tanah, karateristik wilayah dan jarak fasilitas keamanan tidak berpengaruh terhadap model estimasi spasial harga tanah objektif. Apabila karakteristik wilayah bersifat desakota dikeluarkan dari model, maka karakteristik wilayah (bersifat perkotaan dan perdesaan) akan berpegaruh terhadap fluktuasi Harga Tanah Objektif. Jadi profil karakter desakota justru cendrung membiaskan Harga Tanah di Kota Tangerang Selatan.

Objective of this research is to make a map of the land price in South Tangerang City based on 3 prices, i.e.: the prices determined by the public (actual land prices), the prices determined by the government (NJOP), and the prices as the results of statistical modeling (estimation prices).
The results of this research show that the spatial pattern of land prices (actual land prices, NJOP land prices, estimation land prices) are influenced by the distance from the gate of high way, the distance from artery road, location at proper/not proper residence, and the distance from public health facility.
The model of objective estimation land price is higher in the location where the land is closer to the gate of high way, to the artery road, to the public health facility, and in the developed area, with proper residence. The land status, the characteristic, and the distance from security facility do not give effects to the objective land prices. If the observations with characteristic rural-urban are not included in the model, this explanatory variable (characteristic of the area) contributes significantly to the land prices. In other words, characteristic ruralurban causes the bias to the land price of South Tangerang City.
"
Depok: Program Pascasarjana Universitas Indonesia, 2011
T30147
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
cover
Nuri Rahmawati
"Model regresi ordinal dua level merupakan model yang digunakan untuk menganalisis data respon ordinal tercluster dan longitudinal. Dalam hal ini variabel respon ordinal yang diketahui, dibentuk dari suatu variabel laten kontinu yang tak diketahui nilainya. Nilai batas kategorik (threshold) pada variabel laten perlu diestimasi bersama-sama dengan koefisien regresi ordinal dua level. Untuk mengestimasi parameter-parameter dan threshold pada model regresi ordinal dua level, digunakan metode estimasi maximum marginal likelihood (MMLE) melalui pendekatan numerik dengan metode Fisher scoring. Pada setiap iterasi metode Fisher Scoring, digunakan Gauss-Hermite Quadrature untuk menghitung secara numerik persamaan marginal likelihood. Untuk mengilustrasikan penerapan model regresi ordinal dua level untuk data ordinal tercluster, digunakan data TVSFP di mana siswa bersarang dalam kelas. Sedangkan untuk mengilustrasikan penerapan model regresi ordinal dua level untuk data ordinal longitudinal, akan digunakan data psikiatrik di mana pasien diklasifikasikan pada beberapa tingkat keparahan penyakit terhadap beberapa titik waktu (time points). Struktur data dua level yang digunakan untuk data longitudinal adalah perulangan observasi bersarang dalam individu (pasien)."
Depok: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Indonesia, 2008
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Ilmiyati Sari
"Estimasi parameter model autoregressive dapat diperoleh dengan beberapa metode, salah satunya adalah metode Marginal Likelihood. Untuk memperoleh fungsi marginal likelihood, proses autoregressive dapat dinyatakan sebagai structural model (Fraser, 1968). Dalam structural model, data runtun waktu stasioner dinyatakan sebagai kombinasi linear dari mean proses dan variabel error yang tidak terobservasi. Dengan mengganggap variabel error sebagai proses circular dan noncircular, diperoleh sifat distribusi dari variabel error yang tidak bergantung pada parameter populasi, sehingga data runtun waktu mengikuti model Location-scale. Melalui model Location-Scale dapat dibuktikan bahwa vektor data runtun waktu yang distandarisasi merupakan ancillary statistic. Ancillary statistic ini menjadi dasar untuk membangun fungsi marginal likelihood karena distribusi dari ancillary statistic bebas dari parameter populasi."
Depok: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Indonesia, 2009
S27810
UI - Skripsi Open  Universitas Indonesia Library
cover
M. Denny Jandiar
"Tesis ini dibuat untuk memastikan apakah metode dollar-weighted-return (DWR) sesuai untuk mengukur imbal hasil investor yang sebenarnya pada sahamsaham JII (Jakarta Islamic Index). Time-weighted-return (TWR) yang lebih umum digunakan pada dasarnya adalah imbal hasil buy-and-hold. Padahal, imbal hasil investor saham juga tergantung pada arus modal dari dan ke investor sepanjang periode investasi. Maka, TWR tidak sesuai untuk mengukur imbal hasil investor saham yang melakukan active trading sepanjang periode investasi. Sementara, DWR dihitung sebagai internal rate of return (IRR) dari sebuah proyek investasi dengan memperhitungkan arus modal di setiap periode. Karena itu, DWR lebih sesuai untuk mengukur kinerja investasi dari sisi pandang investor.
Hasil empiris menunjukkan bahwa TWR dari saham-saham JII lebih besar daripada DWR. Selisihnya (tahunan) adalah 2%. Hasil penelitian ini juga menemukan korelasi antara arus modal investor dengan imbal hasil sebelum dan sesudah, yang menunjukkan bahwa investor saham-saham JII cenderung melakukan active trading secara reaktif, yaitu menambah modal setelah imbal hasil yang tinggi dan sebelum imbal hasil yang rendah. Maka, temuan dari tesis ini memastikan bahwa DWR sesuai untuk mengukur imbal hasil investor saham-saham JII.

This thesis is developed to test whether dollar-weighted-return (DWR) method is suitable for measuring actual investor?s returns on JII (Jakarta Islamic Index) stocks. The time-weighted-return (TWR), that is more commonly used is basically buy-and-hold return. However, the returns of stock investor also depend on the capital flow from and to investors during the investment period. Thus, TWR is not suitable to measure return of the stocks for investors who perform active trading during the investment period. On the other hand, DWR is computed as internal rate of return (IRR) from an investment project by taking into account the capital flow in every period. Therefore, DWR is suitable for measuring investment performance from the investor?s point of view.
The empirical result shows that TWR of JII stocks is higher than its DWR. The annual difference is 2%. The result of this study also find correlation between investors? capital flow with past and future return, which shows investors of JII stocks tend to perform active trading reactively, i.e., add capital after high return and before low return. Thus, the finding of this thesis ensures that DWR is suitable to measure actual investor?s returns on JII stocks."
Depok: Program Pascasarjana Universitas Indonesia, 2008
T25341
UI - Tesis Open  Universitas Indonesia Library
cover
Shinta Rahmayani A.
"Pada skripsi ini dibahas model SIS dengan intervensi berupa pemberian obat dan penggunaan masker kesehatan pada individu terinfeksi. Model ini digunakan untuk menggambarkan perilaku dinamik dari data insiden lapangan pada penyakit SARS di Hong Kong. Pada model yang telah terbentuk dilakukan estimasi parameter beta secara periodik dan konstan yang bersamaan dengan estimasi parameter gamma_0 secara konstan agar sesuai dengan data insiden lapangan tersebut. Pendekatan yang digunakan dalam estimasi ini adalah teori kontrol optimum dengan metode langsung yang meminimumkan euclidian distance antara hasil simulasi I dan data I pada insiden lapangan dengan menentukan nilai parameter yang sesuai dengan model tersebut.
Hasil simulasi menunjukkan bahwa nilai parameter beta periodik lebih baik daripada nilai parameter beta konstan dalam menghampiri data insiden lapangan tersebut. Selanjutnya nilai parameter beta dan gamma_0 terbaik yaitu nilai parameter yang membuat hasil simulasi mendekati data insiden lapangan, digunakan untuk mengestimasi nilai parameter u_1 dan u_2 yang paling optimum terkait dengan proporsi pemberian obat dan penggunaan masker yang meminimalkan jumlah individu yang terinfeksi dengan jumlah biaya minimal menggunakan pendekatan teori kontrol optimum dengan metode langsung. Selain teori kontrol optimum, beberapa hasil kajian analitik yang terkait dengan analisis model tersebut proses non minus;dimensional, penentuan titik keseimbangan, analisis kestabilan sistem, penentuan R_0, dan analisis bifurkasi sistem , serta simulasi numerik beserta interpretasi dibahas dalam skripsi ini.

In this thesis discussed SIS model with intervention is given medical treatment and the use of health masks on infected individuals. This model is used to describe the dynamic behavior from daily incident data of SARS disease in Hong Kong. On the model that has been formed carried out beta parameter estimation periodically and constantly which simultaneously with gamma 0 parameter estimation constantly to fit on the daily incident data. The approach used in this thesis is the optimal control theory with the direct method which minimizes the euclidian error between the simulation results and the daily incident data by determining the parameter values corresponding to the model.
The simulation results show that the periodic beta parameter value is better than the constant beta parameter value in approaching the daily incident data. Next, the best of beta and gamma 0 parameter value i.e. the parameter value that can make the simulation results fit with the daily incidence data be used to estimate the most optimal u 1 and u 2 parameter values related to proportion the user of medical treatment and medicinal masks intervention that minimizes the number of the infected human with minimal cost using the optimal control theory approach with the direct method. In addition to the above optimal control studies, some analytical result related to the model analysis non dimensionalization process, determination of equilibrium point, system stability analysis, determination of the basic reproduction number, and system bifurcation analysis , and numerical simulations with the interpretation of the result are discussed in this thesis.
"
Depok: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Indonesia, 2018
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Najid
"Seperti halnya model Gravity maka model Intervening Opportunities merupakan model sintetis. Pendistribusian perjalanan dari asal perjalanan ke masing-masing tujuan perjalanan berdasarkan model Intervening Opportunities sangat ditentukan oleh parameter model yang disebut dengan parameter L. Parameter L merupakan parameter yang menyatakan bahwa probabilitas perjalanan yang keluar dari suatu lokasi asal perjalanan akan berhenti pada sembarang lokasi tujuan. Nilai parameter L ini sangat sensitif didalam model sehingga penentuan nilai sangat penting didalam analisis distribusi perjalanan dengan model Intervening Opportunities.
Berdasarkan hal tersebut dilakukan analisis metode estimasi parameter (hipotesis pertama) dan analisis pola perjalanan yang sesuai model Intervening Opportunities (hipotesis kedua). Metode estimasi yang diuji adalah metode Regresi, Regresi dengan Optimasi, NLLS, VNLLS dan metode Maksimum Likelihood (ML).
Untuk pengujian hipotesis pertama digunakan matrik asal tujuan buatan (artifisial) yang sembarang, sedangkan untuk pengujian hipotesis kedua digunakan matrik artifisial yang dipolakan. Pengujian hipotesis pertama dan kedua juga didukung oleh data matrik A -T kota Jakarta dan kota Balikpapan. Pengujian dan merupakan data matrik kecil. Sedangkan untuk pengujian data matrik besar diambil data matrik asal tujuan yang sesungguhnya yaitu data matrik asal tujuan kota Jakarta dan kota Balikpapan.
Hasil analisis data artifisial dan data kota menunjukkan metode NLLS dan metode regresi (optimasi) yang diterapkan pada model Intervening Opportunities "Memaksa" merupakan metode estimasi yang cukup baik dilihat dari hasil uji statistik dan dari total probabilitas yang didapat."
Depok: Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 1997
T-Pdf
UI - Tesis Membership  Universitas Indonesia Library
cover
Fakultas Teknik Universitas Indonesia, 1998
S39484
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
cover
"Salah satu bahan tambang yang penting dan banyak dipakai adalah
bauksit. Daerah Mempawah, Kalimantan merupakan salah satu daerah
penambangan bauksit yang ada di Indonesia. Dalam kasus
pengeksplorasian bahan tambang sering ditemukan permasalahan seberapa
banyak cadangan bahan tambang yang tersedia di suatu lokasi. Dalam
penelitian ini dilakukan penaksiran kandungan cadangan bauksit di
Mempawah dengan menggunakan metode penaksiran ordinary kriging
dengan semivariogram anisotropik. Metode penaksiran ordinary kriging
merupakan metode yang memberikan penaksir yang linier tak bias terbaik
(BLUE = best linear unbiased estimator). Dari hasil penelitian disimpulkan
bahwa model semivariogram yang cocok digunakan adalah model
eksponensial. Penaksiran dilakukan pada 24 titik lokasi yang tidak tersampel"
Universitas Indonesia, 2008
S-Pdf
UI - Skripsi Membership  Universitas Indonesia Library
<<   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   >>